הברכה האמצעית של שמונה עשרה בראש השנה וביום הכיפורים, ברכת קדושת היום, מסתיימת ב"מלך על כל הארץ מקדש ישראל ויום הזיכרון" בראש השנה, וביום הכיפורים ב"מלך על כל הארץ מקדש ישראל ויום הכיפורים". בפשטות החתימה היא כמו בכל המועדים שאנו אומרים רק "מקדש ישראל והזמנים", אכן, מקובל בשם הגר"ח מבריסק שמי שהשמיט את "מלך על כל הארץ" וסיים את הברכה רק ב"מקדש ישראל ויום הזיכרון" או "מקדש ישראל ויום הכיפורים" חייב לחזור, כיון שחייבים להוסיף את ה"מלך על כל הארץ", והוא לא יצא ידי חובה, אנו רואים מכך ש"מלך על כל הארץ" הוא מעיקר הברכה.
והנה, בשלמא בראש השנה זה קצת יותר מובן, משום שבראש השנה בורא העולם דן את כל באי עולם, כמו שכתוב במשנה, "כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון", כלומר יש כאן מלכות שנקראת "מלך על כל הארץ", מלכות על כל העולם כולו, אולם ליום הכיפורים, בפשוטם של דברים, אין שום קשר לכל באי עולם, יום הכיפורים הוא יום חתונתו כביכול של בורא העולם עמנו, כלשון הפסוק בשיר השירים "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו", וכפי שדרשוהו חז"ל בסוף תענית, יום חתונתו זה מתן תורה. ופירש"י התם דזהו יום הכיפורים שניתנו בו לוחות אחרונים. אין ליום זה שום שייכות זה לכל באי עולם ואין אף מחותן ששייך לחתונה הזאת, זה דבר שהוא בינינו ובין בורא העולם. אם כן, צריך להבין מה עניין "מלך על כל הארץ" ביום הכיפורים, אחר שיום הכיפורים אינו יום עבורם ואין להם שום קשר ליום הזה. נבאר בזה לפי ערכנו.
המלכות היא השורש והיסוד של הדין
בתחילה נבאר מה עניין המלכות לדין ראש השנה. בספר עשרה מאמרות לרמ"ע מפאנו, במאמר מעין גנים, מביא בדרך הערה, כי המילוי של דין הוא מלכות. פירוש הדבר, כאשר אנו מבטאים את המילה "דין" אנו הוגים רק את האותיות ד' י' נ' אולם האותיות האלו עצמם יש להם מילוי, היינו כאשר נמלא את האותיות האלו ככתיבתם, ואז הם נקראים כשמות האותיות דל"ת יו"ד נו"ן, האותיות הנוספות שאינן נהגות הן המילוי. עתה אם נצרף לחשבון את ה"לת" של ה"דלת" עם ה"וד" של ה"יוד" וה"ונ" של הנון הם יעלו למניין תצ"ו, ארבע מאות תשעים ושש, זוהי הגימטריה של "מלכות". פירושו של דבר, [וכך הוא בכל מקום שמגלים לנו באופן זה של מילוי], הנעלם הוא תמיד הבסיס והיסוד, אחר שהיסוד הוא תמיד נעלם ונסתר והחלק הגלוי זה הבניין שעל גבי היסוד. כך הוא אף במילים, היסוד שעליו בנויה המילה הוא נעלם, זה החלק הנעלם של האותיות שמהם המילה מורכבת, ותמיד, הנעלם כמות שהוא או הגימטרייה שלו או בכל אופן שהוא, מגלים את היסוד והבסיס שעליו עומדת המילה הזאת, ומה היא אומרת.
נבאר עוד עניין על פי יסוד זה, דאיתא בספר בן יהוידע על מסכת ברכות שהנעלם של "אדם" זה "מתפלל", היינו כאשר נצרף את מילוי האל"ף "לפ" מילוי הדל"ת "לת" ומילוי המ"ם "מ" הם יצטרפו למילה "מתפלל", זהו הנעלם של אדם. ואף כאן פירושו של דבר, כי אם אנו רוצים לראות ולהבין את היסוד שעליו האדם בנוי, היסוד המקיים את המציאות הזאת שנקראת אדם, הרי שעניינו של האדם הוא מתפלל. אין בכל ההיקף של הבריאה מתפללים אחרים אלא רק האדם שנברא בצלם אלקים וכביכול בורא העולם עצמו, כדאיתא בברכות ז' ע"א "אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי מנין שהקדוש ברוך הוא מתפלל שנאמר והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי, תפלתם לא נאמר אלא תפלתי, מכאן שהקדוש ברוך הוא מתפלל", תפילה זה דבר ששייך רק לאלקים ולמי שנברא בצלם, מתפלל זה אדם, על זה האדם נשען ועומד. זה הכלל של המילוי, וכהנה יש דוגמאות רבות, הכלל הוא שכך חייב להיות תמיד עניינו של הנעלם, אף שלא בכל מקום זה גלוי.
היסוד שבא ללמד הרמ"ע מפאנו הוא, שהבסיס של הדין זאת המלכות. בורא העולם לא ברא את העולם כדי לעשות דין, המידה הזו של הדין אינה מטרת העולם ואין עניינה לעצמה. לעולם אין המכוון לעשות דין, ולא באלה כביכול חפץ בורא העולם, אלא כל עניינו של הדין הוא רק כדי לגלות מלכות. המלכות, זאת הסיבה של בריאת העולם, כי העולם נברא כדי שממנו תתגלה מלכותו יתברך, והעולם צריך להיות זה שעל גביו מתגלה המלכות. ואחר שהמלכות מחייבת דין לכן המלכות היא הבסיס שעליו הדין עומד.
כשמקבלים את הדין ממילא מתגלה המלכות ואין עוד צורך בדין
המכוון בדברים אלו, כי באמת זה הפירוש הפשוט במה שמלמדת אותנו התורה מה עלינו לעשות ביום הדין. הרי זה דבר בלתי אפשרי לעמוד בדינו של הקב"ה, "מלאכים יחפזון וחיל ורעדה יאחזון... כי לא יזכו בעיניך בדין". אין דבר כזה לזכות בדין, מעתה איך אפשר באמת לעמוד בדינו של בורא העולם, הדבר אפשרי רק באופן אחד, כאשר מוצאים שאנו מפיקים מהדין את המלכות. כשאנו מקבלים עלינו את הדין ושמחים בו, משום שעל ידי הדין מתקיים בנו "מלך במשפט יעמיד ארץ", או אז, כך כביכול מתקיימת המלכות, וכשהמלכות מתקיימת, הדין הופך להיות דבר שכבר לא נחוץ, כי כל עצמו לא בא אלא לגלות מלכות, ואם אנחנו גילינו והוצאנו אותה לפועל מכח הדין, הרי שברגע שקבלנו עלינו מלכות מכח הדין, כביכול בורא העולם עומד מכסא דין, ויושב על כסא רחמים, אין שום עניין בדין עצמו, בורא העולם לא חפץ בדין, אלא הוא חפץ בקיום והקיום הוא המלכות. הדין אינו הקיום אלא שהוא האופן שעל ידו מתקיים הקיום.
המלכות שהיא הנעלם של דין, והתפילה שהיא הנעלם של אדם, שניהם יחד הם הסיבה שבורא העולם ירצה באדם, אחר שמהאדם יוצאת מלכות, ומהאדם יוצאת תפילה שהיא עוד פנים של מלכות. דוד המלך שעל ידו מתגלה המלכות בעולם, וכל הגילוי של מלכות שמים בעולם יתגלה על ידו, אומר על עצמו "ואני תפילה", כלשון הפסוק "תחת אהבתי ישטנוני ואני תפילה", כל עצמי, כך אומר דוד המלך, זו תפילה. הוא אינו אומר אני מתפלל אלא "אני תפילה". כידוע, כל התפילה כולה היא מעשה של מלכות, מעשה של עמידה לפני המלך. זאת מידת התפילה, מידת שומע תפילה. התפילה, הבקשה, הפנייה אל המלך, הם, כפי שאומר הנביא (מלכים ב' ד' י"ג) "היש לדבר לך אל המלך", המלך זאת מידתו, אליו פונים, וממנו מבקשים. ועד כמה שהתפילה היא קיום של מלכות, אז כביכול התפילה נענית, כלשון חז"ל (שבת קנ"ב ע"ב) "כלום חסר בבית המלך", מי שתפילתו היא תפילה שהיא בבית המלך, חסרונו מתמלא, משום שאין דבר חסר בבית המלך, אלו פנים של מלכות. כך זוכים בדין, אחר שכך הוא האופן שבו 'נעשית מצוותו' (כלישנא דגמרא בכמה סוגיות) של הדין, וכשנעשית מצוותו, אז הוא כשלעצמו לא נחוץ. ואז המלך עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים.
מה עניין המלכות למחילת יום הכיפורים
והנה, כל זה נכון בראש השנה שהוא יום דין, ו"מלך במשפט יעמיד ארץ", ולכן "מלך על כל הארץ" הוא חלק מקדושת היום, זה מה שקורה ביום הזה שהוא יום זיכרון כפי שאנו אומרים בתפילה "כי תביא חק זיכרון להפקד כל רוח ונפש" כשהמטרה בכל זה היא להביא לגילוי המלכות, זה עצם עניינו של יום שבו הדין מקיים את המלך על כל הארץ, אבל מה עניינו ביום הכיפורים, "יום חתונתו", יום גילוי י"ג מידות הרחמים, אשר כשמו כן הוא יום מחילת העון שבו העונות מתכפרים, יום של "לפני ה" תטהרו", ואילו בנוסח התפילה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה אנו רואים שגם כאן יש קיום של גילוי מה שנקרא "מלך על כל הארץ", וצריך ביאור איך מצטרף השבח של "מלך על כל הארץ" לעצם קדושת היום של יום הכיפורים, איפה מתגלה פה המלכות.
עוד יש לדקדק ולהבין בשינויי הנוסחאות בתפילה. בנוסח אשכנז מסיימים את הברכה האמצעית בתפילה "אלקינו ואלקי אבותינו מחול לעוונותינו ביום הכיפורים הזה, מחה והעבר פשעינו וחטאתינו מנגד עיניך, כאמור וכו'" עד "כי אתה סלחן לישראל ומחלן לשבטי ישרון בכל דור ודור ומבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח אלא אתה", וחותמים "ברוך אתה ה' מלך מוחל וסולח לעונותינו ולעונות עמו בית ישראל ומעביר אשמותינו בכל שנה ושנה מלך על כל הארץ מקדש ישראל ויום הכיפורים", ומובן כי כל הברכה וסיומה מכוונים אל החתימה, אולם נוסח הספרדים שונה לגמרי, תפילה זו של "מחול לעונותינו ביום הכיפורים הזה, מחה והעבר פשעינו מנגד עיניך כו'" נאמרת לפני יעלה ויבוא כתפילה בפני עצמה, וסיום כל הברכה כולה היא כמו הברכה האמצעית של ראש השנה "אלקינו ואלקי אבותינו מלוך על כל העולם כלו בכבודך והנשא על הארץ ביקרך וכו' קדשנו במצותיך ותן חלקנו בתורתך כו'" ומסיימים "כי אתה אלקים אמת ודברך אמת וקיים לעד", בלא להזכיר כלל סליחה, ועל זה מסיימים "ברוך אתה ה' מלך מוחל וסולח לעונותינו ולעונות עמו בית ישראל וכו'" זה הנוסח הספרדי הקדמון הקרוב לנוסח שכתוב ברמב"ם וכך הוא הנוסח שכתוב בגאונים, הדבר תמוה, כי הברכה האמצעית של יום הכיפורים צריכה לדבר על סליחה, זה עניינו של יום, וזה בפשטות העניין של הברכה, ולמעשה מסיימים את הברכה האמצעית ביום הכיפורים בדיוק כמו בראש השנה, כשהברכה כולה נאמרת על "מלוך על כל העולם כולו בכבודך", ורק חתימת הברכה היא "מלך מוחל וסולח לעונותינו" מבלי שהזכרנו מזה אף מילה בברכה.
רק במלכות ה' שייך לומר "מלך מוחל וסולח"
דבר נוסף הנראה תמוה בנוסח התפילה, בין בנוסח אשכנז ובין בנוסח ספרד אנו אומרים "ומבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח" ויש המוסיפים "אלא אתה", בנוסח אשכנז זה נאמר בעיקר הברכה ואצל הספרדים זה נאמר בסוף התפילה, אחרי הווידויים. מה הפירוש במילים אלו "ומבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח", וכי יעלה על הדעת שיש מישהו אחר שיכול למחול על מה שאנחנו חטאנו כלפי מלך העולם וכלפי זה אנו אומרים "ומבלעדיך אין לנו מלך וסולח אלא אתה", ממה אנו באים להוציא, הדבר צריך ביאור, ונבאר תחילה עניין זה.
הפירוש בזה כפי הנראה, על פי מאי דאיתא בגמרא בכמה מקומות, דאף למ"ד נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול, מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול. נשיא הוא נשיא הסנהדרין וכבודו זה כבוד התורה, והיות והתורה שלו, כדדרש רבא מהפסוק "ובתורתו יהגה יומם ולילה" דתורה דיליה היא, ממילא הוא יכול למחול, אולם מלך אינו יכול למחול על כבודו, ביאור הדבר מצינו במרדכי (גיטין פרק הניזקין רמז שפ"ו) בשם המהר"ם, אחר שמבאר דכהנים יכולים למחול על כבודם כי הכהונה שלהם כתב "ולא דמי למלך שאין יכול למחול על כבודו כדתניא [ולשון מהר"ם בשו"ת "כדכתיב"] כי לה' המלוכה, הממליך מלכים ולו המלוכה ולהכי כתיב שום תשים עליך מלך שריבה בו הכתוב שימות הרבה לומר שאין כבודו מחול", היינו, המלכות אינה דבר שהוא קיבל והוא בעלים עליו, היא אינה שלו, וכפי הוא מביא את לשון הפיוט "הממליך מלכים ולו המלוכה", כביכול בורא העולם ממליך מלכים אבל המלוכה שייכת לו, לכן מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול, אילו זה היה שלו הוא יכול היה למחול על כך אבל הוא אינו יכול למחול על דבר שלא שייך לו, ואחר שעצם המלכות ניתנה באופן שמחייב את כולם בהנהגה זו של כבוד כלפיו, הרי שמעתה כשהוא מוחל על כבודו זה סותר ומבטל את עצם המלכות, וכך מפרש רש"י בכתובות (י"ז ע"א) את דברי הגמרא "מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול שנאמר שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך", ונתבארו דבריו בשיטה מקובצת שם וז"ל "כתב רש"י ז"ל שלפיכך ריבה הכתוב שימות הרבה משום דאין כבודו מחול פי' דכל שעה שמוחל על כבודו הרי כאילו הסיר עצמו ממלך וצריך אתה להשימו עליך מחדש", בזמן שמלך מוחל על כבודו זאת לא מלכות, ולכן הוא לא יכול לוותר עליה כי בזמן שהוא מוותר על כבודו זה סותר את המלכות.
מעתה, החידוש שבו אנו משבחים את בורא העולם, זהו שבח מיוחד שהמלכות היא שלו, וזו מלכות שיש בה גם סליחה ומחילה. "מבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח", אין לנו במציאות העולם מציאות כזאת של "מלך מוחל וסולח", אחר שמחילה וסליחה סותרת מלכות, אולם מלכותו יתברך זאת מלכות שכוללת בתוכה פנים של סליחה ומחילה, והסליחה עצמה היא גם גילוי שבו מתגלה המלכות. אמנם צריך להבין איך באמת מתקיים הדבר הזה, איך יש מחילה וסליחה שהיא עצמה גילוי של מלכות. יש כאן עומק מיוחד, ונבאר מעט בהבנת סוגיא זו עד מקום שידינו מגעת.
מציאות החטא היא באמת בלתי אפשרית וכל עניינה רק לגלות את המלכות
הנה, אליבא דאמת, מצד המציאות האמיתית צריך היה להיות שלא תהא אפשרות לעשות דבר כנגד רצונו יתברך. הדבר לא יתכן ואין מציאות כזאת, הלא רצונו יתברך הוא המקיים את כל הבריאה כולה והיאך שייך לעשות משהו נגדו. הוא מקומו של עולם ואיפה יש מקום לעשות כנגד רצונו. אמנם, הסיבה לכך שיש אפשרות לחטא, היא כמו שגילו לנו רבותינו, כי אם אי אפשר לעשות רע, אם אין אפשרות לעשות כנגד רצונו, הרי שלעולם לא הייתה מתגלה המלכות. המלכות שצריכה להתגלות בבריאה, הייתה בלתי אפשרית, אם אי אפשר היה להתנגד ולעשות את ההיפך, נגד רצונו. אם אי אפשר לעשות רע, עשיית הטוב הייתה חסרת טעם, היא לא הייתה עשיית טובה אלא הייתה עשייה של מה שחייב להיעשות. כלומר, המלכות היא הסיבה, המקום, והדבר שמקיים את האפשרות לעשות רע. רק מכח עניין המלכות יש אפשרות להימלך, כלשון חז"ל "צא והמלך", היינו להתייעץ ולשמוע דעה לכאן ודעה לכאן. בלשון זו נקראת המלכות, והיא בנויה על האופן הזה, שמישהו נמלך ובחר במלך. וככל שהאדם בא מרחוק יותר גדל כבוד המלכות, כבוד המלכות מתגדל רק משום כך שתיתכן מרידה, ואם אין אפשרות של מרידה אין מלכות, אין טוב אם אין אפשרות לעשות רע.
בכח התשובה להחזיר את החטא לגילוי המלכות
ונוסיף להתבונן בנקודה עמוקה. על פי מה ששנינו בסוף יומא (פ"ה ע"ב) האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה", וכך נפסק להלכה. דין זה הוא דוגמא לבאר העניין וזה גם עצם הנידון שבו אנו עוסקים. אדם שעשה את התשובה כסיבה לחטוא אינו יכול לשוב, כי הנה, אדם אינו יכול לשוב בלי סייעתא דשמיא, בלי עזרה מלמעלה, וכמו שכותב רבינו יונה בתחילת ספר שערי תשובה "והתבאר בתורה, כי יעזור ה' לשבים כאשר אין יד טבעם משגת ויחדש בקרבם רוח טהורה להשיג מעלת אהבתו, שנאמר ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו וגו' ואומר בגוף הענין ומל ה' את לבבך ואת לבב זרעך", אי אפשר לשוב בלי עזר מלמעלה, בלי "הבא ליטהר מסייעין אותו", מעתה, אדם ההופך את התשובה שהיא כח התיקון לסיבת החטא הפקיע את עצמו מהאפשרות של תשובה, והתשובה איננה קיימת עבורו, אלא אם כן ישוב מהדבר הזה בעצמו, וזו כבר דרך ארוכה יותר. עתה נתבונן, כי אם כך הוא בצד הזה, שמי שעושה את התשובה סיבת החטא אין מספיקין בידו לעשות תשובה, הרי שהדבר הוא פי כמה וכמה בצד השני, כל מי שחוזר בתשובה באופן שהוא לוקח את החטא עצמו ועושה אותו סיבה לשוב, הרי שאז, אין מספיקין בידו לעשות חטא.
ונבאר, אדם הלוקח את החטא עצמו ועושה אותו סיבה לשוב, הוא אינו שב מחמת שום דבר אחר, לא מפני שהוא מפחד ממישהו, ולא משום סיבה אחרת, אלא הסיבה שלו לשוב, היא מכח החטא עצמו. היינו, כי אדם בר דעת מתבונן בעומק הדברים, ורואה שהוא עשה חטא, ושואל את עצמו, הרי החטא הוא בעצם דבר בלתי אפשרי, איך אפשר לעשות חטא. אלה הרהורי התשובה הראשונים שלו, איך היה אפשר לעשות חטא, הלא החטא קיים רק כדי שתתגלה המלכות. אז הוא הופך את החטא למלכות. יש כאן עומק מיוחד שעלינו להבין בזה, עומק מיוחד במה שנקרא יום הכיפורים.
"קץ מחילה וסליחה" כעניין "קץ שם לחושך"
לשון הרמב"ם (פ"ב מהלכות תשובה ה"ז) "יום הכפורים הוא זמן תשובה לכל ליחיד ולרבים והוא קץ מחילה וסליחה לישראל", פירוש המילים "והוא קץ מחילה וסליחה". קץ הוא כמו כל הקיצין של הגאולה, והכונה היא שהמצב לא יכול יותר להמשיך, לא יכול להתקיים הלאה. זה מאמר הכתוב "קץ שם לחושך" (איוב כ"ח ג'), החושך יש לו גבול והוא לא יכול לעבור אותו, כביכול בורא העולם שם קץ לאפשרות של מציאות הרע. קץ אומר לנו, שיש כאן דבר בלתי אפשרי, שאין לו קיום בעולם ויש לו קץ. אלו הם הקיצין של הגאולה. הקץ הוא הגמר, הזמן של הגלויות האלה חלף, וכשיש קץ אמיתי של גאולה, הקץ האחרון שיתגלה במהרה בימינו, הפירוש הוא שהמצב הזה של גלות ושעבוד, מצב של שפלות כפי שאנו נמצאים עתה, אינו יכול להמשיך הלאה.
הרמב"ם מחדש כאן שזה עניין יום הכיפורים, והדבר כתוב כבר בנוסח התפילה של נעילה, "קץ מחילה וסליחה לכל חטאתינו". יש זמן כזה שהוא קץ מחילה וסליחה לחטאים, שבו דברים אלו חייבים להיעלם ואינם יכולים להיות. יש כאן איזה שהוא גילוי שלא מאפשר את הקיום שלהם, ומחייב קץ לדברים האלה. וכמובן, זה קץ למי שזוכה בו, למי שיום הכיפורים עבורו זה קץ, זהו פשר הדבר "קץ מחילה", יש כאן מציאות שחטא לא יכול להמשיך להיות, שחטא לא יכול להמשיך ולהתקיים כמציאות בפני עצמה, אלא אך ורק כמציאות שמגלה מלכות.
התשובה צריכה לגלות שאין מציאות לחטא אלא רק לאפשר את המלכות
כאמור, אדם יכול לעשות את התשובה שהיא תהא סיבה לחטא, ואדם יכול לעשות את החטא כסיבה לתשובה. החטא כחטא נהיה סיבה לתשובה. אינני בא מבחוץ אלא אני בא מתוך החטא עצמו, והחטא בעצמו הופך להיות סיבת כיליונו. החטא לוקח את עצמו, מושך את עצמו לעזאזל המדברה, כפי שנבאר להלן בעניין שעיר המשתלח. וכך, בדעת בני אדם החטא הופך להיות סיבה לתשובה, כי בעצם, החטא הוא בלתי אפשרי. ומה שמאפשר אותו זאת המלכות, ונמצא שהעיקר זאת המלכות, זאת הכוונה. ואז, בדעתו של אותו אדם, אם כל האפשרות שלו לחטוא היא רק בגלל המלכות, הרי שהמלכות היא העיקר, כך הדבר הזה מצד עצמו מבטל את עצמו. זה משהו לא רגיל אצלנו, איננו מכירים תשובה כזאת. התשובות שאנו מכירים הן כולם מחמת סיבות חיצוניות, תשובה מיראה, תשובה מתוך יסורים וצרות, או אף תשובה מאהבה. דבר זה אכן שייך קצת לתשובה מאהבה, אבל אין זה הפירוש הפשוט. כאן אפשר להבין משהו בזה שהזדונות נעשים כזכויות. כי אחר שלקחתי את החטא ומכוחו המלכתי את בורא העולם למלך, אחר שתפסתי והבנתי מעובדת מציאות החטא, שהכוונה היא לא לחטא אלא למלכות, ולולא כן החטא הוא בלתי אפשרי.
מעתה מבואר, כי זאת המלכות של הסליחה. זה פשר הדברים "ומבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח אלא אתה", המלכות מתגלה ומתקיימת על ידי הסליחה. כאן עניין הסליחה זה שהחטא מבטל את עצמו. החטא מגלה, כמו שאליבא דאמת הן הדברים, שהסיבה הנפלאה להיותו ולאפשרות קיומו היא המלכות, היא זאת שמאפשרת את החטא, ולולא עניין המלכות, החטא היה בלתי אפשרי. ואז האדם תופס - עשיתי דבר שהוא מצד עצמו בלתי אפשרי, והדבר הזה נעשה רק כדי להביא לגילוי הזה, ומשכך, אני מצטרף למה שלמדתי והוצאתי מתוך החטא בעצמו אשר הדעת נותנת שהוא בלתי אפשרי, ומתוך החטא בעצמו אני מוציא את המטרה והסיבה שכביכול בורא העולם איפשר את החטא. זאת היא עצם המלכות אשר יוצאת מתוך החטא עצמו, והיא "קץ מחילה וסליחה" של החטא.
עניין השעיר המשתלח שהרע מוציא את עצמו מהמציאות
יש עניין נפלא ביום הכיפורים, משהו בלתי אפשרי, וזו פרשת השעיר המשתלח. זו פרשה נוראה שלא נכנס אליה, אבל סוף דבר, מי הוא השעיר המשתלח ומה הוא נושא איתו. השעיר זה שרו של עשו, אותו איש שעיר שהוא כח הרע בעולם, והוא נושא איתו את העוונות לעזאזל המדברה. במילים אחרות, מה שקורה כאן זה שהעוונות עצמם, לוקחים את עצמם לעזאזל. אין כאן אף אדם בעולם שמשלח משהו. העוונות לוקחים את עצמם לעזאזל המדברה. הם לוקחים את עצמם אל מחוץ לישוב, אל מחוץ למציאות. אבל זה נעשה מניה וביה של החטאים עצמם, זה מה שקורה ביום הכיפורים, ומובן, שבזמן שבית המקדש קיים והעבודה כתיקונה והכל קורה כמו שצריך, זה קץ מחילה וסליחה, משום שהדברים האלה הופסקו להיות קיימים, הם כבר השליכו עצמם לעזאזל המדברה, אין להם יותר קיום.
זה הדבר המיוחד שיש ביום הכיפורים, וכמו שאנו מוצאים שעיקרו של יום, והעובדה שהיום הזה מכפר על כל העברות שבתורה, "לפני ה' תטהרו", כל זה מתקיים על ידי השעיר המשתלח. וכל עניינו של השעיר המשתלח, שהשעיר הוא שורש הרע, והוא לוקח את כל הרע כולו והולך לעזאזל המדברה, הוא מוציא את עצמו מכלל העולם, מוציא את עצמו מכלל הישוב, זה הדבר שהוא מחוץ למציאות, זה הוא הקץ, המציאות הזאת יצאה מהעולם.
אנו מתפללים "וכל הרשעה כולה כעשן תכלה", מדוע אנו זקוקים למשל, וכי אם היה כתוב "וכל הרשעה תכלה" היה ספק על איזו כליה אנו מתפללים, אכן זו הכונה בדברים, הכונה "כעשן תכלה", כי כליה של עשן זאת כליה מסוג אחר, כל כליה אחרת היא כליה של דבר שהיה ואיננו, אולם הכליה של העשן זו כליה שמגלה שהדבר הזה מעולם לא היה דבר, זאת כליה שמבררת למפרע שלא היה כאן שום דבר קיים. על זה אנחנו מתפללים "וכל הרשעה כולה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ". הדבר הזה מתקיים ביום הכיפורים שעצם עניינו הוא לכלות את הרשעה, ובאופן כזה שהיא תכלה כעשן ולא כדבר שהיה וכלה. את הכליה של הרשעה צריך להוציא מתוך עצמה, זה דבר שבעצם אין לו קיום. זה עשן, דבר שכולו דמיון.
רבי עקיבא בא לנחם אותנו שאף אנחנו שייכים לטהרת היום
אנחנו איבדנו את הכל. איבדנו את כל סדר עבודת יום הכיפורים כמו שהיה נעשה במקדש. בסדר עבודת היום שאנו אומרים בתפילת מוסף אנחנו מתארים קצת את מה שחסרנו, ואנו אף מקוננים מעט על כך, אכן, כאן עלינו ללמוד את המשנה האחרונה במסכת יומא, "אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים", דברים אלה הם עניינו של רבי עקיבא, זה ה"עקיבא נחמתנו" -כלשון הגמרא הידועה בסיום מסכת מכות- על העובדה שאין לנו את בית המקדש, אין לנו את סדר היום, ואין לנו את הלשון של זהורית שמלבינה ומבשרת לנו "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו". עתה כשנותרנו בלי שום דבר, לכך בא רבי עקיבא וזה כוחו הגדול, כל דברי רבי עקיבא לא באו ללמד אותנו דין אלא ללמדנו דברי תנחומים.
מסכת יומא עסוקה בסדר העבודה בבית המקדש ביום הזה, היום הקדוש, ורבי עקיבא ראה את החורבן, ואחרי החורבן, אחרי הלימוד של כל מה שהיה במקדש במסכת יומא, בא רבי עקיבא ואומר "אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים", זה מה שנשאר בידינו מכל העבודות. ביום הזה אנו צריכים להתנחם, וזאת הנחמה שנשארה בידינו מכל ענייני עבודת היום.
עבודת היום מתארת את זמן הקץ של כל הרשעה, ביום זה היה מתקיים באיזו שהיא מידה "וכל הרשעה כעשן תכלה", הלשון של זהורית היה מלבין נגד הטבע, זה אחד מהניסים שנעשו בבית המקדש ואף בבית שני עדיין הוא היה מלבין אף כי לא תמיד, וכך היו רואים שקרה כאן משהו, נשתנה כאן משהו, בעומק ליבם של ישראל נתגלה משהו מ"קץ שם לחושך", זהו יום הכיפורים, אמנם עתה לאחר החורבן "אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים", כאן כתובה לנו הטהרה של יום הכיפורים.
העניין בזה, אחר שזכינו להבין את עניין הברכה של קדושת היום "מלך מוחל וסולח לעונותינו ולעוונות עמו בית ישראל ומעביר אשמותינו בכל שנה ושנה מלך על כל הארץ מקדש ישאל ויום הכיפורים", היינו שגילוי עצם עניין המלכות מחייב שעל ידי הגילוי הזה נמחלים העוונות, עתה בא רבי עקיבא ואומר, אכן אין לנו את בית המקדש, אין לנו את המלכות, אבל יש לנו את אבינו שבשמים, "אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים... אביכם שבשמים". אין לנו את מלכנו, אין לנו את "מלך מוחל וסולח לעוונותינו". את הבינה הזאת שנוכל להמציא מתוך החטא את ביטול מציאותו, כעשן תכלה, זאת איננו יכולים. אבל מה שנשאר לנו זה אבינו, "אביכם שבשמים".
"ואומר מקוה ישראל ה' מה מקוה מטהר את הטמאים, אף הקב"ה מטהר את ישראל", היינו, מכאן ואילך הטהרה של יום הכיפורים היא מעין הטהרה של מקוה. מקוה זה דבר שנכנסים אליו עם כל הגוף כולו בלי שתצא שערה אחת, והדבר הזה הוא טהרה, זה עצמו מטהר. אלו דברי הנחמה של רבי עקיבא, יש לנו אפשרות להתחבר חיבור כמו שנכנסים למקוה, וכך היא לשון הרמב"ם בסוף הלכות מקוואות "כיון שהסכים בלבו לפרוש מאותן העצות והביא נפשו במי הדעת טהור". היום, האפשרות היחידה להשתייך ליום הכיפורים היא באופן שנתחבר למציאות הזאת שהיא מציאות אמיתית, מציאות קיימת, מציאות שאנו נמצאים בתוכה. "לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם, אביכם שבשמים", היינו עצם החיבור לאבינו שבשמים, מקוה מטהר בהשקה, בעצם ההיות יחד כביכול. זה ה"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים", ועל יום הכיפורים כתוב, "צאנה וראנה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו". יום חתונתו, פירוש הדבר להיכנס לתוך מציאות אחרת. לתוך מציאות של חיבור אמיתי. זה מה שנשאר בידינו.
בורא העולם יעזור לנו, ויתן בליבנו להבין ולתפוס את תוקף קדושת היום כי הוא נורא ואיום. היום הזה כמו שהוא, זה יום שמביא לכולם מציאות שבה אין שליטה למלך זקן וכסיל, כדאיתא ביומא (כ' ע"א) ש"השטן" עולה בגימטריה שס"ד והשנה היא שס"ה ימים, השטן שולט רק בשס"ד ימים, "ימים יוצרו ולו אחד בהם" יש יום אחד שבו השטן לא שולט. זאת מציאות אחרת שאין בתוכה שטן ואין בה פגע, המציאות של היום הזה אין בה מקום למציאות שאינה אמת והיא אינה קיימת ביום זה. מי שמחבר את עצמו למציאות הזאת זה מקוה טהרה. על זה אומר רבי עקיבא, "ואומר מקוה ישראל ה'", הקב"ה מטהר את ישראל.
ה' יעזור לנו שנחתם כולנו לשנת חיים ושלום, ברכה והצלחה. וימלא ה' משאלות ליבנו רק לטובה. ותהיה שנתנו כשנים הטובות באמת, ונזכה לקיום הפסוק שקראנו בהפטרת נצבים "כי יום נקם בליבי ושנת גאולי באה".
הגרמ"ש זצ"ל