Tuesday, June 24, 2025

Tevilah For Torah And Tefillah

The Yerushalmi in Brachos says that the תקנה of טבילה for a בעל קרי was so that שלא יהו ישראל כתרנגולין הללו משמש מטתו ועולה ויורד ואוכל. Rav Chaim Kniyevski in his bi'ur connects this to the בבלי [Brachos 22] that says שלא יהיו מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין [i.e. overly frequent intimacy] but it really doesn't sound like that is what is it saying. The issue is not making relations a routine part of one's day and not engaging in relations too frequently. 

משמע שאין הקפידא על ריבוי התשמיש אלא שלא יהיה התשמיש חלק בלתי נפרד מסדרי החיים תוך כדי אכילה ושתיה שזה אינו דרך צניעות. ובבבלי אמרו שגילו תקנת טהרת ט' קבין בלחישה בכדי שלא יהו ת"ח מצויים אצל נשותיהם כתרנגולין ואין נראה שזה טעם עיקר תקנת טבילה לבע"ק חרא שלא אמרו כן אלא כטעם שלא לגלות טהרת ט' קבין ולא כטעם לעצם התקנה ועוד שאם זהו הטעם א"כ למה תקנו טהרת ט' קבין כלל הלא בכך מבטלין כל יסוד ועיקר התקנה שע"י טהרת ט' קבין עדיין יהיו מצויין כתרנגולים כמבואר בגמ'. ותימה על הרמב"ם תפילה ד' ד' שכתב טעם התקנה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין שלכאורה אינו כהבבלי ולא כהירושלמי וא"א לפרש שכוונתו כהירושלמי דבהדיא כתב שם ה"ה שהטעם כדי שלא יהיו מצויץ אצל נשותיהן תמיד. [הררי ציון]

More about this here.