Monday, August 3, 2015

Dvar Hashem In Dual Form - Remarkable!

"ודבר ד' אל משה פנים אל פנים, אר"י א"ל הקב"ה למשה אני ואתה נסביר פנים בהלכה". [ברכות ס"ג:]
 
 
השגת אלהות, ככל השגה שכלית נבואית, מושגת היא באדם ע"פ יחש הדברים אליו, שהרי כל מה שאדם משיג הוא באמצעות עצמותו הפרטית. ע"כ מוכרח הדבר שיהי' מעורב בכל השגה, איזה ערך פרטי של המשיג. נבואתו של אדון הנביאים היתה נעלה מכל אלה, שהוא התעלה כ"כ להשיג טהרת האמת באור ד', כאילו הי' הוא עומד מחוץ למציאותו ומביט תמונת ד'. אמנם כאשר בו בחר ד', ללמד על ידו לישראל תורה ומצות, ידענו מזה שגם אותו הערך שיש להעירוב של פרטיות המשיג עם ההשגחה הכללית, גם זאת יש לה מושגים של בינה ודעות מובדלים לעצמם. שאם הי' הדבר חוצץ מלהשיג את האמת איך שהוא מופשט מהפרטיות של המשיג הי' זה חסרון בחק ההשגה. אבל כשהגיעה המדה של ההשגה ברום מעלה כ"כ עד שהשיג זוהר האמת כמופשט מעצמיותו, ראוי שלא תחסר לו גם אותה ההשגה על ידה הכל נערך ע"פ פרטיותו, מפני שפרטיותו היא ג"כ נעלה ומרוממת וכוללת הרבה מאד, ע"כ אם הי' דבר זה חסר הי' ג"כ איזה חסרון. ע"כ שני הענינים יחד השפיעו במסירת התורה לישראל לפרטיה, המושג העליון הצח, הנבדל מכל פרטות, שהיא סגולה מיוחדת לאדון הנביאים ע"ה, זאת ירצה במושג "אני" האמור כלפי מעלה. והשפעת ההשגה איך שצריכה להסדר כפי תכונת עברה על ידי אמצעות נפשו הגדולה של משרע"ה, שהוא הנרצה במושג "אתה", אני ואתה נסביר פנים כהלכה. ועי"ז היתה מסירת תורה לישראל מושלמת מכל צד, תורת ד' שהיא תורת משה.

"And the Lord spoke to Moshe face to face." R. Yitzchak said: The Holy One, blessed be He, said to Moshe, Moshe, you and I will propound views on the halachah. [Brachos 63b]

This gemara is a wonder. Since when is HASHEM teaching us halacha?? Moshe was the teacher not Hashem. After the aseres hadobros, it was Moshe's turn?!

[The Nefesh Hachaim quotes Kabbalistic sources that say that as we learn, Hashem learns with us. Here would be a gemara that can be used to prove that.]

To answer this question we have to understand the difference between the prophecy of Moshe and that of other prophets. When other prophets prophesied, they didn't convey the word of G-d in its pure, unadulterated, unfiltered form. Their own neshama and perspective were mixed in. When Moshe heard the word of G-d it was pure and unaltered. He was able to step outside of his being and hear the word of G-d as it really was without any mixture of his own personality [his quality of humility made this transparency possible].   

However, there is also something to be gained from Moshe as an independent personality. When the other prophets prophesied, it wasn't ח"ו a "corruption" of dvar Hashem but dvar Hashem as was seen through the prism of their own souls which is a different perspective that has its merits as well. Since Moshe was the greatest prophet, his prophecy had to contain this quality of reflecting his personality as well.

So Moshe's prophecy had both the quality of being the unfiltered word of Hashem and also the word of Hashem as refracted through the prism of Moshe's soul.

AWE-SOME!

Back to our shtikel gemara: When Hashem said אני ואתה נסביר להם פנים בהלכה what he meant was that when you Moshe teach them: אני - you will teach them my word in the purest state without any change or adaptation. And also ואתה - my word as refracted through your soul and your unique understanding. נסביר להם הלכה - You and I "together", meaning with these two perspectives, you will explain to them the halacha.

That is why our Torah is called both Toras Hashem and Toras Moshe.

WOW!!!!

Pil-ei pla-os of an explanation.