Monday, June 27, 2016

Fixing The Sin

לרפואת נעמי בת טובה בתוך שח"י

There is a fascinating Tosfos in Sanhedrin! 

Ready???

Ok....

Tosfos [59b] says that the mitzva of having children has a passive element to it. How so? The prohibition against spilling seed is the other side of the coin. One side is "have children" while the other is "guard your seed". 

Ahhhhhhhhhhhhhhhh!

So what does this mean practically? That when one marries and is involved in the holy mitzva of procreation he should have in mind that he wants to fix the earlier sin of wasting his seed. This is in line with the rule that the tikkun of a לאו that is derived from an עשה [as the aveirah of wasting seed derives from the עשה of having children] is by fulfilling the עשה. 

Moreover, Chazal say that with the limbs with which one performed bundles of aveiros he should perform bundles of mitzvos. So when one is married he has the opportunity to fix the past and do bundles of mitzvos. 

This DOESN'T mean that one should be with one's wife a lot. The gemara already said [Brachos 22] that this should be avoided and one must control his urges. It does mean that when one is involved in the act it should be done with holiness and purity. 

In the words of the Master:

איסור דהוז"ל הוא בכלל מצוה דפר"ו כנראה מד' התוס' סנהדרין (נט רע"ב) וכמ"ש בחי'. ולכן ‏ע"י מצות פר"ו בכונה הראויה לשם ה' יוכל ג"כ לתקן מה שחטא באיסור זה ולקלוט אותן טיפין ‏לקדושה כי כל לאו הבא מכלל עשה העשה הוא תיקון הלאו. וגם בלא"ה א' בוי"ר (פר' כא) כי באבר ‏שעשה בו חבילות עבירות יעשה בו חבילות של מצות ע"ש. וכן כאן באותו אבר חבילות מצות היינו ‏פו"ר ומצות עונה. [ומיהו י"ל נמי ישב ולא עבר עבירה כדר"ח בר פפי שנזדמנה לידו מקרי ג"כ מצוה ‏כדאי' בקידושין (לט:) ] ואין ר"ל חבילות ברבוי במעשה דע"ז א' בברכות (כב.) שלא יהיו ת"ח מצוים ‏כו' וא' באבות אל תרבה שיחה כנודע. רק אין ר"ל בכמות אלא באיכות שיהי' בקדושה ובטהרה ‏דבלא"ה מקרי בעילת זנות וכבהמות כדאי' בזוהר כ"פ רק כאשר הוא בקדושה כפי אפשרות האדם ‏‏[דאין הקב"ה בא בטרוניא והרי אז"ל בעוון מלא דאפי' חסיד שבחסידים כו' (כמ"ש מ"ר ר"פ תזריע) ‏‏] אז ה' צלך ג"כ דוגמתו שופע לארץ העליונה אשר היתה חריבה ויבישה ע"י חטאיו כנודע כדאי' ‏בתיקונים ונתקן הכל. וע"י שיורדים טפי גשמים מלמעלה על הארץ היא נותנת יבולה שהיא רוח ‏קדושה בלב האדם תחת רוח הטומאה שהי' לו מקודם כמ"ש דוד המע"ה באותו מזמור ורוח קדשך ‏אל תקח ממני השיבה לי וגו' [צדקת הצדיק קכ"ד]