בר"ה עיקר המבוקש אינו זכויות העקידה אלא כאילו עקדתם את עצמכם היינו משום שענין ראש
השנה הוא התחלת ההתהוות וענין זה של כאילו עקדתם את
עצמכם הוא שכבר הגעתם לכליון ומתחדשים מחדש
השנה הוא התחלת ההתהוות וענין זה של כאילו עקדתם את
עצמכם הוא שכבר הגעתם לכליון ומתחדשים מחדש
On Rosh Hashana we don't ask Hashem to have mercy on us in the merit of the Akeidah but "as if we tied ourselves up [in order to be brought as a korban]". Rosh Hashana is the beginning of existence and this matter of being as if we have been brought up as a korban means that we reached the end of our existence and are starting all over.
Whoa.
מאמרי פחד יצחק עמוד ר