Saturday, August 12, 2017

About Whom May One Speak Lashon Hara?

The VERY popular lashon hara blogs and websites which are frequented by many frum people [thousands a day] who are hungry for more filth, don't only report about people who meet the qualifications of people about whom it is permitted to speak. 

I don't know why Moshaich isn't here yet. But if I had to guess - the constant interest in more lashon hara among Torah observant Jews. 

One lashon hara site tells people not to necessarily believe all of the comments and that they are only printed to warn people just in case. In the meantime - the "Ba-al Ha-blog" is also a Baal Lashon Hara who is מבזה גדולי ישראל. With a black hat....  

הלכות לשון הרע, כלל ח', סעיף ה' ו'

איסור לשון הרע הוא דווקא על איש שעל פי דין תורה הוא בכלל "עמיתך" – שאיתך בתורה ומצוות. אבל אותם אנשים שמכירים בהם שיש אפיקורסות, מצוה לגנותם ולבזותם, בין בפניהם בין שלא בפניהם. בין במה שרואה עליהם, ובין במה ששומע עליהם. כי כתוב "לא תונו איש את עמיתו", "לא תלך רכיל בעמך", והם אינם בכלל "עמיתך" "בעמך". ונאמר "הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט" וכו'. ואפיקורס נקרא הכופר בתורה ובנבואה בישראל, בין בתורה שבכתב, ובין בתורה שבעל פה. ואפילו הוא אומר כל התורה מן השמים חוץ מפסוק אחד או קל וחומר אחד, גם הוא נחשב אפיקורס.

ודווקא אם שמע מהם בעצמו דברי אפיקורסות, אבל אם אחרים אמרו לו, אסור לסמוך על זה לגנותם, בין בפניהם בין שלא בפניהם, וגם אין להחליט בלב שדבר זה נכון, רק צריך לעת עתה לחוש ולהזהיר אחרים בסתר שלא יתחברו איתו לעת עתה עד שיתברר הדבר. וכל זה דווקא בשמיעה סתם, אבל אם מוחזקין בעיר לאפיקורסים, דינם כאילו מכירם בעצמו.

הלכות לשון הרע, כלל ח', סעיף ז'

ודע עוד, שאם מוחזק בעיר לרשע בגלל עבירות שמותר לגנותו, גם הדין כך שצריך לשמוע בעצמו על העבירות. ואיזהו מוחזק לעובר עבירות? כל שהוסכם בעיני אנשי העיר לרשע , עד שאין ספק בגלל השמועות הרעות שיוצאות עליו תמיד. אבל אם רק יצא קול פעם אחת, אסור לסמוך על זה לגנותו. ואפילו להחליט בלב אסור.

Hilchos Lashon Hara chapter 8, section 5 6

Lashon hara only applies when spoken against someone with you (amitecha), that is, someone who is with you in Torah observance. But if one knows a person is a heretic it is a mitzvah to disparage and shame him in his presence or otherwise regarding whatever one sees him do or hears about him. For the verse says, A man shall not distress the one with him, Do not go like as talebearer against the one with you. As the verse says, Do I not hate those who hate You, O L-rd, and I quarrel with those who rise against You (Psalms 139:21). A heretic is someone who denies the Torah and Jewish prophecy. This applies to both the written and oral Torahs. This includes even someone who says: The whole Torah is from heaven except one verse, or one kal vachomer, or one gezerah shavah, or one derivation. 

6. This only applies if one heard the heresy from him. If others told him, he may not rely on them and disparage him whether in front of them or otherwise. Also, the prohibition against believing lashon hara forbids one from believing the story as above in chapter 6. He should only suspect it may be true to protect himself, and privately warn others not to have contact with the person until the matter is clarified. This only applies if one merely heard someone. But if people are assumed (muchzakim) to be heretics in the town, it is as if one knows of this personally. 

Hilchos Lashon Hara chapter 8, section 7

Know too, that if the person is muchzak in a town as being wicked due to other sins which permit one to disparage him, the law is the same. (See required conditions in Beer Mayim Chayim). What is muchzak? If the people of the town agree that he is wicked without any doubt (due to constant evil reports about him concerning adultery and suchlike, things whose prohibition is known by every Jew). However, if there is only a rumor about him one may not rely on it to disparage him, heaven forefend, or even believe it in one's heart as explained above in chapter 7. (I was very afraid to mention this leniency because tale bearers who hear anything bad of someone will immediately presume that he is muchzak as wicked and disparage him, relying on this book. Nonetheless, I did not omit this information for as the Gemara Bava Basra 89b cites from Hoshea 14:10 - The ways of the Lord are straight and the righteous walk in them and transgressors stumble in them.)