לזכות חיים מאיר בן רחל ולע"נ שלמה בן שמעון
Yigdal is based on the Rambam's 13 ikkarim of faith. The first sentence corresponds to our belief that Hashem exists
יגדל אלהים חי, וישתבח.
Huge [great? exalted?] is the living God, and praised He exists
The more you learn about the world, the more you study science, the greater Hashem becomes in your eyes. There are billions and trillions of wonders ALL AROUND US. All we have to do is open our eyes and see. That is the meaning of the word יגדל - He becomes greater and greater in our eyes as we discover more and more.
חי is not just the absence of death but a constant flow of life. Hashem is an אלהים חי. Constantly flowing and increasing His life [כביכול] into the world. [מים חיים are flowing and not stagnant waters].
When we appreciate that יגדל אלהים חי this brings us to ישתבח - praise Hashem.
הברכה היסודית של העולם היא ההתעלות התדירית של דעת ד', בגדלה, ביפעתה ובטהרתה, והיפעה והטהרה יחד עם הגדולה – הלא אין סוף וערוך לה. על כן מוכרח העולם לצעוד תמיד קדימה בדעת אלהים אמת. גדולות המעשים הולכים ונחשפים לפני כל חוקר ודורש, ופלאי היצורים בעולמים, החמריים והרוחנים, מוסיפים אור להגודל העליון. והתכונה של הגידול הבלתי פוסק זאת היא עצמיותה של תכונת החיים. החיים שאנו קוראים למעמד של עמידה הם רק חיים בשם מושאל, כלומר שוללים בפנים ידועים את מר המות, וק"ו החיים של הירידה, הם רק חיים בתיאור פרטי ומוגבל. אבל תאר החיים בשלמות צביונם, התאר חי באמת מונח הוא על תכן שיפעת החיים הולכת ומתוספת בו תמיד, והולך הוא מחיל אל חיל. וברכת החיים הזאת ומקורה בעולמים כולם הוא רק אור אלהים חיים, ההולך ואור הולך ומופיע בכל אשר תחשף יותר בנשמת היקום, ובלב כל הוגה, חוקר ומסתכל, גדולת הפליאות של מעשה אל עולם הנורא מאד, הגדול לאין חקר, וידיעה זו בעצמה, שתכונת החיים והתוספת התדירית לה, היא מתגדלת לא רק בגודל המון רבה של הכמותיות אשר לפליאות, אלא שהתכן הרוחני שבהן הולך הוא ומתעלה, בהגלות אורו, והוא הולך ומשתבח בגלויו הנפלא, עד שכל כבוד היקום יחד אומר עמנו תמיד: יגדל אלהים חי וישתבח.