Thursday, February 1, 2018

The Pretty Cashier


לע"נ ר' אהרן בן יעקב שכנא

If a man goes to a certain store because there is a good looking cashier and he wants to look at her when paying - he will suffer in gehenom.

This is not me talking. It is a gemara in the ninth perek of Brachos:

תנו רבנן המרצה מעות לאשה מידו לידה או מידה לידו בשביל שיסתכל בה אפילו דומה למשה רבינו שקיבל תורה מהר סיני לא ינקה מדינה של גיהנם ועליו הכתוב אומר (משלי יא, כא) יד ליד לא ינקה רע, לא ינקה מדינה של גיהנם.

But the gemara says more than I said. The gemara says that even if one is like Moshe Rabbeinu who received the Torah on Har Sinai, he STILL may not allow himself to look.

What is the BIG DEAL?? If someone is like MOSHE RABBEINU then nothing will happen!!? Moshe Rabbeinu received the Torah מימונו אש דת למו-  From Hashem's right hand with fire. Most prophets had to prophecy with the help of Hashem's left hand, as the pasuk states היתה עלי יד השם and the word יד connotes the left hand [gemara Menachos] which symbolizes the world of imagination. It wasn't pure prophecy. The world of דימיון - imagination, was mixed in. Moshe's prophecy was with the "right hand" - the pure thing, the "real deal", nothing mixed in. The unadulterated word of G-d that purifies like fire. So what are we worried about??

The answer is that we ARE worried!! Once the walls of modesty are breached then ANYTHING can happen. That is why one may not even LOOK if not necessary and certainly never for pleasure. So a person can't say that it doesn't affect him. If he does then ask him if he is greater than Moshe Rabbeinu!!

In the words of the Rav ztz"l: 

הרבה היו טועים לחשוב שההנהגות המוסריות של הצניעות וגדריהן, הם נחוצים רק לחסרי ההשלמה השכלית. אבל מי שגבר בשכלו למעלה עליונה, אינו צריך עוד לגדרים של מוסר ושל צניעות. למדונו חז"ל, שירדו לסוף דעת האדם וחלישותו, שלא מבעי רוב האנשים שהשכלותיהם מעורבות בדמיונות, שהם ודאי עלולים לפול ברשת של חטאים גדולים בפרץ גדרי הצניעות, שהדמיון שהם לא ניקו ממנו הם מחולל ג"כ את יצרי כל חטא ופשע, ויוכל לעשות את העולם כולו כמשור, בפרץ גדר המוסר מפני התאוה הסוררה. אמנם גם אותם היחידים שבחכמי לב, השרידים שאין בהשכלתם עירוב דמיון כל שהוא, גם המה עלולים הם להשחת במוסרם, בעת ירידת ושבירת הגדרים המוסריים. נבואתו של משרע"ה היא מובדלת מנבואת כל הנביאים בזה שהיא לא צרפה אליה את כח המדמה במאומה, כדברי הר"מ ז"ל במו"נ. וע"כ נאמר על התוה"ק "מימינו אש דת למו", תחת אשר נאמר בנבואה "היתה עלי יד ד'", וסתם יד היא שמאל (מנחות, פ' הקומץ ) שהוא כח המדמה העוזר להוציא אל הפועל את כל מערכת הנבואה. נאמר בנבואתה של תורה שהיתה בלא שום עזר של כח המדמה "מימינו אש דת למו", דת אש, המטהרת כל בדיל וסיג מההשגות הנעלות. בכ"ז לא ינקה מפגיעה של תכונה ע"י פריצת הגדרים המוסריים. שמענו מזה שהגדרים המוסריים המה דברים מוכרחים לאדם באשר הוא אדם, והמבקש לפרץ אותם, הוא אות על שפלות נפשו, הרחוקה מכבוד האמת הראויה למעלת האדם האמיתית.

One more week of Shovevim to purify ourselves. NOW is the time!

Me too#:-)