Wednesday, July 2, 2025

Kofer!!!??

I saw a clip where a very big Talmid Chochom and Dayan proclaimed that one of the more popular Internet Torah personalities is a Kofer and it is forbidden to listen to him!!

What makes him a Kofer? 

The Talmid Chochom explained that this personality said that Hashem needs things. This is כפירה! Hashem needs nothing. 

Well, Chazal say that הקב"ה מתאווה לתפילתן. What does THAT sound like? Chazal say that הקב"ה מתאווה להיות לו דירה בתחתונים. What does THAT sound like? Or how about this רבינו בחיי:

 "ועל דרך הקבלה וברכת את ה', אין הברכה צורך הדיוט בלבד וגם אינה הודאה בלבד אבל הוא לשון תוספת וריבוי מלשון "וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ" (שמות כ"ג, כ"ה). ויש לך להשכיל מאמר חז"ל שאמרו בבבא מציעא פרק המקבל בסופו (בא מציעא קיד.) בענין בעל חוב "וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרֲכֶךָּ" (דברים כ"ד, י"ג), מי שצריך ברכה דהיינו הדיוט, יצא הקדש שאינו צריך ברכה, ומקשה שם בגמרא, ולא, והכתיב ואכלת ושבעת וברכת את ה' א-להיך, אלא ולך תהיה צדקה יצא הקדש שאינו צריך צדקה שכל הצדקות שלו. ביארו החכמים ז"ל בפירוש כי ההקדש צריך ברכה אבל אינו צריך צדקה, ומפורש אמרו בברכות "אמר לו ישמעאל בני ברכני" (ברכות ז.), וכן במסכת שבת "אמר הקב"ה למשה היה לך לעזרני" (שבת פט.), והוא ענין הברכה. והנה כאשר אנו מברכים להקב"ה יש בזה תוספת רוח הקודש, וברכתנו היא סיבה שיתברכו כל בריותיו ממנו, ואמרו עוד (יבמות סד.) שהקב"ה מתאוה לתפילתן של צדיקים, ואילו לא היתה הברכה והתפילה כי אם הודאה לבד למה יתאוה לתפילתן של צדיקים המועטין יותר משאר עמים רבים והלא ברוב עם הדרת מלך, אבל לשון וברכת ענין תוספת וריבוי, והוא מלשון ברכה הנובעת מן המקור, ולכך אנו מזכירין בתפילתנו תתברך תתרומם, וכן בלשון הקדיש יתברך וישתבח ויתפאר ויתרומם ויתנשא. ועוד מלשון בריכה וכריעה, מי שכל ברך כורע לו. וכן מצינו בספר הבהיר "מאי משמע דהאי ברכה לישנא דבריך הוא, שנאמר "כִּי לִי תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ" (ישעיה מ"ה, כ"ג), מי שכל ברך כורע לו" (אות ד)"   (שם).

What does THAT sound like?? For us or for Hashem??

Then there is a Ramban: 

"אבל ר"א אמר כי לא הוצאתי אותם מארץ מצרים רק בעבור כי אשכון בתוכם וזהו תעבדון את האלקים על ההר הזה ויפה פירש וא"כ יש בענין סוד גדול כי כפי פשט הדבר השכינה בישראל צורך הדיוט ולא צורך גבוה אבל הוא כענין שאמר הכתוב ישראל אשר בך אתפאר כו' ומה תעשה לשמך הגדול כו' אוה למושב לו' פה אשב כי אויתיה ע"כ. [עי' אפיקי מים על חנוכה ענין כ'].

There is a concept in THOUSANDS of sfarim that our עבודה is "צרוך גבוה". [See for example נפש החחים א-ט, ב-י]. 

There is also a famous pasuk in איוב that says  אִם־צָ֭דַקְתָּ מַה־תִּתֶּן־ל֑וֹ . 

So one has to reconcile. 

He says that one may not say that Hashem has needs b/c the Rambam says that he doesn't. 

Well, if one is a כופר if he doesn't believe everything it says in every place in the Rambam then we are all כופרים. [Some say that if one doesn't believe in the Zohar he is a כופר. Well, the Rambam clearly didn't believe lots of things it says in the Zohar so who is a כופר? One who believes in the Rambam but not the Zohar or the opposite??]

וד"ל. 

This Rav also says that one is not allowed to investigate theological matters b/c that is what the Rambam says [except that he clearly doesn't - this Rav is a great Baki in Shas and Halacha but not a philosopher or Mekubal either for that matter]. If one takes that path then once again כלל ישראל לדורותיה is filled with כופרים. Some very chashuv.... 

He also says that one is not allowed to say that Hashem has pleasure. Well in countless sfarim it says that we give Hashem נחת רוח and תענוג. Rashi says that the ריח ניחוח of a Korban is that Hashem has נחת רוח שנעשה רצוני. If that is כפירה then not only is רש"י a כופר but every Chasidishe sefer ever written is too.  

That being said I think that this personality IS an אפיקורוס b/c he is מבזה דברי חכמים. He quotes opinions of גדולי ישראל he doesn't agree with and mocks their viewpoint. THAT is what Chazal define as an אפיקורוס. 

But not b/c he espouses views of חכמי ישראל who differed from the Rambam. 

I don't pretend to understand these concept b/c I cannot understand Hashem. All I can do is learn that sfarim and try my best to come to the most pure, authentic, Torah concept of Hashem. 

And so should you....