גמרא ברכות נ"ח.
תָּנוּ רַבָּנַן: הָרוֹאֶה אוּכְלוּסֵי יִשְׂרָאֵל, אוֹמֵר: "בָּרוּךְ חֲכַם הָרָזִים" – שֶׁאֵין דַּעְתָּם דּוֹמָה זֶה לָזֶה, וְאֵין פַּרְצוּפֵיהֶן דּוֹמִים זֶה לָזֶה.
The Sages taught in a Tosefta: One who sees multitudes of Israel recites: Blessed…Who knows all secrets. Why is this? He sees a whole nation whose minds are unlike each other and whose faces are unlike each other, and He Who knows all secrets, God, knows what is in each of their hearts.
כל שיסתכל יותר האדם בתוכן הנפשות הפרטיות של בנ"א יותר ישתומם על ההבדל הגדול שיש בין תכונה לתכונה, בין מצד החינוך והלימוד שהכה שורש בלב כ"א באורח פרטי ומשונה משל זולתו, בין מצד התכונה הטבעית הקבועה בטבע היצירה, הפועלת ג"כ על המראה החיצוני של הגוף. ומ"מ דוקא ע"י השינויים הם מתאחדים כולם למטרה אחת, לבנין העולם בתעודתו הראויה לו. הרי יש להתפלאות על החכמה העליונה, שע"פ הרזים הפנימים הידועים וגלויים רק לפניו ית' מתקשרים ומתיחסים כל אלו ההפכים זה לזה, עד שע"פ צירוף כל הדיעות והפרצופים השונים יצא בנין הרמוני מתאים מאד. ואלמלא היתה ידיעה לבני אדם בדבר השיווי הפנימי שלהם, לא הי' כ"א מושך כ"כ לחוגו בקנאה יתירה והיתה הפרטיות מתבטלת, ומתוך ביטול הפרטיות לא הי' חומר לבנות את הכלל. ע"כ שם השם ית' בטבע, שכל יחיד שבבנ"א אינו מתיחס אל העולם כ"א ע"פ פרטיותו ומתגדר בה, ע"כ הוא משלים את הראוי לו. ולפעמים הוא רואה רצונותיו של חבירו כאילו הם מיותרים - בעולם. ואילו הי' דעתו קרובה כ"כ לציוריו של חבירו כמו שהוא קרוב לשל עצמו, הי' מתחלש אצלו התיחדותו לעצמו והי' חסרון בהשלמת פרטו, עד שמזה היתה תוצאה לחסרון השלמה אל הכלל כולו. ע"כ נשארו בגלוי השינויים בכל תקפם, ובפנים בעומק רזי החכמה העליונה שם המה מתאחדים, עד שלסוף כשיושלם החינוך האנושי, לא יהי' צריך כ"כ הפרטיות שמירה מעולה כזאת, "אהפך על העמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ד' ולעבדו שכם אחד" . וכ"ז שהחילוקים וההבדלים צריכים לעולם, הרזים שעל ידם מתאחדים כל הפלגות הם נתונים בנרתיק מכוסים מעיני בנ"א. ויען שישראל יהיו הגורמים להוצאת הרזים הללו לאורם, מברך בראיית אוכלסיהם "ברוך חכם הרזים".
The more a person looks into the inner content of the private souls of human beings, the more amazed they will be at the great difference between one characteristic and another, both in terms of the education and learning that has taken root in the heart of each person in a private and unique way from others, and in terms of the natural characteristic fixed in the nature of creation, which also affects the external appearance of the body. And in fact, it is precisely through the differences that they all unite toward one goal: the building of the world to its proper destiny. Indeed, it is astonishing to contemplate the supreme wisdom, according to the inner secrets known and revealed only to Him, that all these opposites are connected and related to each other, so that by combining all the different opinions and aspects, a harmonious and very fitting structure emerges. And if people would be aware of their inner equality, man would not be so drawn to his circle with excessive jealousy, and individuality would be nullified. And from the nullification of individuality, there would be no material to build the whole. Therefore, the name of God, may He be blessed, placed in nature, that every individual among humanity does not relate to the world except according to their particularity and is limited by it, therefore they fulfilll what is fitting for them. And sometimes he sees his friend's desires as if they are unnecessary in the world. And if his understanding were as close to his friend's perspectives as it is to his own, his individuality would weaken, and there would be a lack in the completion of his particularity, resulting in a lack of completion for the whole. Therefore, the differences remained open in all their force, and within, in the depths of the secrets of the highest wisdom, there they are united, until finally, when human education is completed, individuality would not require such special protection, "For then will I turn to the peoples a pure language, that they may all call upon the name of the Lord, to serve Him with one accord." And since the differences and distinctions are always necessary, the secrets through which all the factions are united are kept in a sheath, hidden from the eyes of human beings. And since Israel will be the agents for bringing these secrets to light, he blesses the sight of their population, saying, "Blessed is the Wise One of Secrets."