Wednesday, November 19, 2025

8 Lessons Derived From The Story Of Yaakov Taking The Brachos

 רלב"ג תועלות בראשית כ"ז

(הקדמה) ואולם התועלות המגיעים מזה הסיפור הם שמונה:

(א-ד) התועלת הראשון הוא במידות, והוא שראוי לאדם שישתדל להוריש לבניו מהטובות מה שאפשר לו, וכל שכן למי שאהב מהם יותר. הלא תראה שיצחק השתדל לברך עשו בטרם ימות, וסיבב שיעשה לו מטעמים כדי שיתברר לו במה יתכן שיברכהו.

(א-י) התועלת השני הוא במידות, והוא שראוי שיהיה הנאהב מהבנים ─ היותר טוב מהם, ואם לא יימשך ממנו תועלת להוריו כמו שיימשך מהאחר. הלא תראה כי רבקה אוהבת את יעקב, להתפרסם לה שלמותו, ומפני זה השתדלה שיהיה המתברך יעקב,  ואף על פי שהיה מגיע לה תועלת יותר מעשו בסיבת הציד שהיה מביא תמיד. ואולם יצחק, לרוב התבודדותו בעיון, לא נתפרסמו לו תכונות יעקב ועשו ועניניהם בְּדרך שיוכל לדעת אי-זה מהם היה יותר טוב, ולזאת הסיבה היה אוהב יותר את עשו, בסיבת התועלת המגיע לו ממנו, ולהיותו מרמהו תמיד בדברים למשוך לבבו אליו.

(יא-טז) התועלת השלישי הוא במידות, והוא שהוא ראוי לכל מי שישתדל לעשות פועַל-מה לתכלית-מה, שישתדל להסיר כל הדברים המונעים ממנו התכלית ההוא, ולהמציא הדברים המביאים אותו בַּיּוֹתר שלם שאפשר. הלא תראה כי יעקב פחד שיימנע ממנו התכלית שהיה מכוין אליו, עד שראה שרבקה המציאה לו התחבולות אשר בהן יסתלק מה שהיה מפחד ממנו. וזה, שהיא הלבישה אותו בגדי עשו, כי זה ממה שיביא יצחק לחשוב שזה שהוא לבוש אלו הבגדים הוא עשו, והלבישה עורות גדיי העזים על ידי יעקב ועל חלקת צואריו, כדי שימצאהו יצחק איש שעיר כאשר ימושהו.

(כא-כד) התועלת הרביעי הוא במידות, והוא שאין ראוי לאדם שימנע מבעל-חוק חוקו. הלא תראה כי יצחק, לאהבתו עשו מפני התועלת שהועילהו, לא היה רוצה לברך יעקב שהיה מביא לו המטעמים, לחושבו שהוא יעקב, כמו שהגיד בסוף הענין: 'הקֹל קול יעקב' (בראשית כז, כב); אבל רצה שיהיה המתברך עשו, כדי שיהיה לו גמול ממנו על התועלת שהועילהו; עד שהביאהו יעקב לחשוב שהוא עשו, ואז ברך אותו.

(כט-מ) התועלת החמישי הוא בדעות, והוא להודיע שכבר אפשר בַּטּוֹב המתמיד שייעד הנביא, שייפסק בעת-מה. הלא תראה שכבר ייעד יצחק ליעקב שיהיה גביר לאחיו, ואחר כן אמר לעשו שכבר יזדמן בעת-מה שיפרוק עולו מעל צוארו. והנה נודיע הסיבה בזה בגזרת ה' בפרשת וישלח יעקב.

(מב-מה) התועלת הששי הוא במידות, והוא שאין ראוי לאדם שיקל בשנאה אשר ישנאהו מי שיהיה, אבל ראוי שיהיה מפחד ממנו, וישתדל לברוח מן הארץ ההיא, או להשלים עימו. הלא תראה כי רבקה ציותה יעקב שיברח מפני חמת אחיו.

(מה) התועלת השביעי הוא במידות, והוא שראוי שיהיו רחמי ההורים על הבנים, יהיו טובים או רעים. הלא תראה שרבקה יָרְאָה פן תִּשְׁכַּל שניהם אם לא יברח יעקב מפני עשו, כי יעקב היה גיבור – וזה מבואר מהאבן שגלל לבדו מעל פי הבאר, שהיו מתקבצים בה רבים קודם שיוכלו לגוללה – ולזה הוא מבואר שאם יקום עליו עשו להורגו ─ יקדים ויהרגהו, או אולי ימותו שניהם.

Ralbag, Benefits of Genesis, Chapter 27

(Introduction) However, the benefits derived from this story are eight:

The first benefit is in virtues, and it is fitting for a person to strive to bequeath to their children as much good as possible, and all the more so to those they love more. Don't you see that Isaac tried to bless Esau before he died, and arranged for him to prepare a meal so he could determine how he might bless him?

The second benefit is in virtues, and it is that the beloved of the children should be the best of them, even if no benefit is derived from him for his parents as is derived from the others. Don't you see that Rebecca loves Jacob, knowing his perfection, and for this reason she strove for Jacob to be the one blessed, even though she would have benefited more from Esau because of the hunting he always brought. However, Isaac, due to his frequent solitude for contemplation, was not informed of the qualities of Jacob and Esau and their affairs in a way that would allow him to know which of them was better. For this reason, he loved Esau more, because of the benefit he received from him, and because Esau always deceived him with words to win his favor.

The third benefit is in virtues, and it is that anyone who strives to do something for a certain purpose should strive to remove all the things that prevent them from that purpose, and to obtain the things that bring them to it in the most complete way possible. Don't you see that Jacob was afraid he would be prevented from achieving his goal, until he saw that Rebekah devised the tricks by which he could avoid what he was afraid of? And that, she dressed him in Esau's clothes, because that's what Isaac would think would make him, who is wearing those clothes, be Esau, and she put the skins of the goats on his neck by Jacob, so that Isaac would find him a hairy man when he touched him.

The fourth benefit is in virtues, and it is that a person should not prevent a law-abiding person from their law. Don't you see that Isaac, because of his love for Esau and the benefit he received from him, didn't want to bless Jacob who brought him the delicacies, thinking he was Jacob, as it says at the end of the matter: 'The voice is the voice of Jacob' (Genesis 27:22); but he wanted Esau to be the one blessed, so that he would receive reward from him for the benefit he had provided; until Jacob made him think he was Esau, and then he blessed him.

The fifth benefit is in opinions, and it is to show that it is already possible for the continuous good that the prophet foretold to cease at some point. Don't you see that Isaac already destined Jacob to be master over his brothers, and then told Esau that there would come a time when he would cast off the yoke from his neck? And here we will inform of the reason for this, by the decree of God, in the portion of Vayishlach Yaakov.

The sixth benefit is in virtues, and it is that a person should not take lightly the hatred of anyone who hates him. Rather, he should be afraid of them and strive to flee from that land or make peace with them. Don't you see that Rebekah commanded Jacob to flee from the wrath of his brother?

The seventh benefit is in virtues, and it is that parents' mercy should be upon their children, whether they are good or bad. Don't you see that Rebecca feared that she would lose both of her sons if Jacob didn't flee from Esau? For Jacob was very strong – and this is evident from the stone he rolled away from the mouth of the well by himself, which many people had gathered around before they could roll it away. Therefore, it is clear that if Esau were to rise up against him to kill him, he would preemptively kill him, or perhaps they would both die.