כח האמונה להקשיב יפה ולקבל ממה שנמסר, הוא מצוי באדם לצורך פיתוחו הכללי והפרטי.
The power of faith of heeding well and receiving that which has been transmitted—exists in us so that we may develop as a nation and as individuals.
עומד הוא כח זה למלאות את החסר, כלומר להכניס באוצרו הרוחני של האדם הארות כאלה, שהם מצד עצמן גבוהות ממנו, עד שלא יוכל ליהנות מאורן.
This ability stands ready to fulfill that which is lacking: that is to say, to bring into a person’s spiritual treasury illuminations that are intrinsically higher than he is, so much so that he cannot gain benefit from their light.
חלושי השכל, שהם מכירים בעצמם את קטנות כחם הרוחני, עד שאינם מוכשרים לשפט דברים לאשורם, הנם חנונים בכח אמונה יותר נשגב מגבורי הדעה, שהם מרגישים את חילם בקרבם לדעת ברוח משפט, להבחין דברים רמי ערך.
People whose intellect is weak, who recognize their meager spiritual ability that makes them unable to judge matters satisfactorily, are graced with a power of faith that is more elevated than that of people with strong minds, who are cognizant of their strength to know and discern, to distinguish among exalted matters.
אבל לעומת זה חכמי לב, כשהם באים בדרך שכלם אל המקום ששם באמת שורה כח נשגב שאין בינתם יכולה להולמו, הם מוציאים מחביונו את כח האמונה, ובזה הם עומדים על מעלה לא פחותה מצד התכונה הטבעית של האדם, מכל המוני העם שהטבעיות האמונית נשמרת בהם בטהרתה.
But on the other hand, when these latter people who are wise of heart come via their intellect to a place where, in truth, an exalted power that their understanding cannot attain lies, they bring the power of faith from its concealment. And in that, they stand on a level that is not inferior—from the aspect of the natural character of the human being—to that of all of the masses of the nation in whom natural faithfulness is guarded in its purity.