Wednesday, November 25, 2020

Shivas Yemei Hamishta And Aveilus


The Rambam writes [Hilchos Avel 11-7]:


שבעת ימי החתנות הרי הן כרגל ומי שמת לו מת בתוך ימי המשתה אפילו אביו ואמו משלים שבעת ימי השמחה ואח"כ נוהג שבעת ימי אבלות ומונה השלשים מאחר ימי השמחה.

The seven days of the wedding celebrations are comparable to a festival. Thus if a close relative of a person - even his father or mother - dies in the middle of these days of celebration, he should complete the seven days of celebration and then observe the seven days of mourning. He also counts the 30 days of mourning from the conclusion of the days of celebration.

1. The Raavad comments that the seven days of celebration should be counted as part of the 30 days of mourning. The Raavad has a source from the Gemara in Moed Kotton [20a] that says that if a relative dies on the רגל - the רגל is counted for the 30 days of aveilus. If so, then the same should apply to a case when a relative dies during the seven days of sheva brachos and they should count toward the 30 days of aveilus. What can the Rambam answer??

2. Also, according to the Rambam, the first day of aveilus of midioraisa [Avel 1-1] while the yemei hamishta are only midirabanan [Ishus 10-12]. How can the dirabanan of sheva brachos override the midioraisa of aveilus??!!  

3. The Rambam opens with שבעת ימי החתנות and then changes the term to שבעת ימי המשתה. Why the change??!!

4. Here the seven days of celebration are compared to a רגל while in the next Halacha the Rambam compares them to Shabbos [and thus דברים בשבצנעה are kept unlike a רגל when they aren't]. What's up with that???

5. Much much more!!!

Here and ......




יא/ז אור הישר 
יא/ז אור חדש (מהר"ל) פ"ט הע' 238
יא/ז אפיקי מגינים כתובות סי' ו
יא/ז ארחות חיים ח"ב סי' ע אות כד
יא/ז באורי הרמב"ם ע"פ המאירי
יא/ז באר יעקב (אריאלי) ח"א עמ' רלט
יא/ז בינת דניאל ח"א עמ' רסב, רסד
יא/ז בית דוד (תשעט) יו"ד סי' שסו
יא/ז בית הראה דף כז ע"ג
יא/ז בית ישחק
יא/ז בית מועד (קורח) פרק ה אות כט, פרק ז אות כח, פרק יח אות ז, פרק מ אות א, ז, פרק מב אות יד
יא/ז ברור הלכה כתובות ד ע"א ציון א
יא/ז ברכת מרדכי כתובות עמ' פח
יא/ז דברי אברהם (שדמי) ח"ד עמ' נא
יא/ז הלכה פסוקה ח"א סי' ה הערה 93א
יא/ז המנהיג עמ' תקמד
יא/ז העמק שאלה ח"א שאלתא טו אות ח {מונה שלשים אחרי ימי המשתה}
יא/ז חי' כתב סופר כתובות עמ' ט
יא/ז חי' ר' שמואל יבמות עמ' לד-לה
יא/ז ירחי כלה סוכה ח"א עמ' תסג
יא/ז כס המלך עמ' כו-כז
יא/ז להורות נתן - שו"ת ח"י עמ' סז
יא/ז לקוטי שעורים (שטיין) יבמות-כתובות עמ' קג-קה
יא/ז לקוטי שעורים (שטיין) פסחים (תשמח) סי' ג ס"ק ז-ט, יג
יא/ז מאור למלך כתובות עמ' י
יא/ז מועדים וזמנים ח"ז סי' קלו
יא/ז מחנה לויה (תשעד) עמ' קה
יא/ז מנחת שלמה (אוירבך) תנינא עמ' רעא
יא/ז מרכבת המשנה מהדו"ב
יא/ז משה ידבר (תשעו) עמ' תלא
יא/ז משיב נפש (גרוס) ח"א עמ' רכו-רלט
יא/ז משנת יעקב מדע עמ' שיא, ונשים ח"א עמ' קלה-קלט
יא/ז משנת ר' אהרן כתובות עמ' עח
יא/ז עיונים (פאור) עמ' 17
יא/ז פנים חדשות [מהריב"ל ח"ג עב]
יא/ז פרי האדמה ח"ב
יא/ז קול אליהו (תשסו) ח"ב עמ' קיא
יא/ז רמת רחל סי' מט אות א
יא/ז שאילת יעבץ ח"ב סי' קעד, קפו
יא/ז שו"ע הרב או"ח סי' קלא ס"ו
יא/ז שו"ת מהריט"ץ החדשות (תשמא) ח"ב עמ' קס
יא/ז שו"ת מהריט"ץ החדשות (תשעו) עמ' תד
יא/ז שו"ת מהריט"ץ הישנות (תשעו) עמ' רמז, תד
יא/ז שו"ת ר"י מסלוצק עמ' שלז
יא/ז שלמי שמחה ח"א עמ' קנ, רסז