Binyamin Yitzchak Yosef Leib ben Feiga - Refua Shleima
We say in our davening התהללו בשם קדשו ישמח לב מבקשי השם. "Glorify in the
holy name of Hashem, the heart of those who seek Hashem will be happy."
A number of difficulties with this
pasuk:
1] What is the essence of קודש השם - the holiness of Hashem, and what is
the "holy name of Hashem"?
2] Why does the pasuk not say יהללו – glorify, and
instead says the reflexive התהללו –
we should glorify ourselves?
3] What is the connection between
the first part of the sentence and the second part [those who seek Hashem will
be happy]?
4] Why are those who seek Hashem
happy and not those who FIND Hashem? Wouldn't it be a happier experience to find
Him?
Let us explain but put on your snorkelers
because we are going deep. To internalize the message of this pasuk is to
change your life for the better – forever!
The "holiness of Hashem"
is the content of the Divine plan, the ultimate purpose of Hashem's
governenship over creation.
The שם קדשו – name of His holiness, is the source of elevated desire
which is at the root of His holy will from which flows everything that relates
to the essence of the purpose of existence. Holiness is the plan. The "shem
kodsho" is the source of the desire for this plan.
Spiritual clarity comes when once is
completely immersed in this Divine light [of his "shem kodsho"] until
we become filled with holy light and it deeply effects our spiritual essence
until we are filled with strength and eternal joy which saturates our souls.
Through this elevated holiness, we
come to a recognition that the greatest level of joy possible is achieved when
we seek out Hashem.
Not when we "find" Hashem
because it is impossible to "find Hashem". You can find your wallet
or something else for which you are searching. You look and you find and then
you have it in your hand. One can NEVER "have Hashem in his hand".
There is ALWAYS so much more. You come to a point of recognition, which leads
you even higher and deeper and then you go even higher and deeper, ad
infinitum. There is no end to Hashem and thus any recognition we perceive is
always a limited one.
Our job is not just to glorify
Hashem's name but to glorify ourselves in it. Meaning, to immerse ourselves in the
greatness and grandeur of His holy name and purpose for creation.
Hashem is always close to us as the
pasuk says explicitly כי מי גוי גדול אשר אלקים קרובים
אליו כה' אלקנו בכל קראנו אליו. Our task is to bring ourselves closer to
him by constantly seeking out His name, goal and purpose for creation.
If our life's task is to
"glorify in His holy name" in a relentless search to uncover the root
of His desires, then we will doubtlessly discover that there is no happiness
and joy on earth that compares. ישמח לב מבקשי השם will not be just a pasuk but an existential
reality.
In the words of the Rav ztz"l:
התהללו
בשם קדשו ישמח לב מבקשי ד' - קדש ד' הוא התכן של המחשבה העליונה מגמת כל המגמות, שבכללותה
של ההנהגה האלהית בכל ההויה כולה. השם של הקדש הוא המקור החפצי המעולה ביסוד קדושת
בחינת הרצון הנקדש שממנו נובע כל מה שיש לו יחש למהותה של מגמת ההויה. הבהירות הנשמתית
באה מתוך שקיעת החפץ והרעיון המעולה בזהר עליון זה עד שאנחנו נעשים ע"י זה מלאי
אור קדש ואור הקדש הזה פועל הוא בקדושתו על מהותנו העצמית להיות מלאה עז וחדות עולמים
בדעת ד' הפנימית ששופעת תמיד בזרמי קדשה בתוכיות מקור נשמותינו. וע"י קדושה עליונה
זו, אנו באים לידי ההכרה שהחפץ הפנימי של בקשת ד' הוא העולה על כל החיים ועל כל האושר
ושהבקשה בעצמה היא התכונה המבוקשת לא המציאה שהיא תמיד בלתי אפשרית כי הננו צועדים
מגודל אל גודל ומבקשה לבקשה מבהירות לבהירות ומודאות לודאות יותר עליונה.
ע"כ
רק כאשר נתהלל אנו בפנימיותנו בשם של כל הקדש האלהי המתעלה בתור המבוקש האחרון של כל
היצור אז נגיע למדה עליונה זו שנדע כי לא מציאת ד' יהיה החפוש שלנו שהרי הוא מצוי לנו
בכל עת ומי גוי גדול אשר לו אלהים קרבים אליו כה' אלהינו בכל קראנו אליו, אבל עם כל
המצאו לנו הננו תמיד עסוקים בבקשה לבקש את ד' ולהתעלות בעלוי אחר עלוי בחוזק הגלותו
לנו ומבלי קץ ותכלית למבוקש הננו מלאי עז ושמחת עולמים.
התהללו
בשם קדשו ישמח לב מבקשי ד'