לזכות שושנה בת דבורה גיטל לברכה והצלחה בכל מעשי ידיה!!
The Maharik [in order to answer Tosfos' question on Rashi Gittin 2b that he should not have brought examples of believing one witness from cases where there is a חזקת איסור] says that if there is a חזקת איסור then בידו לתקן comes and knocks it off [מגרע את החזקת איסור] and we can then believe one witness making it the same as if there was no חזקת איסור where we also can believe one witness.
The Shev Shmatsa, Beis Halevi and many others understood that the following Ran was saying the same thing. But was he???
My PUUUUNYYY brain isn't so sure.
Read carefully and decide for yourself:
"ע"א
נאמן באיסורין פרש"י ז"ל שכל אחד הימנתו תורה על הפרשת תרומה ונקורי הבשר
וגיד הנשה ושחיטה. ולא הי' לו ז"ל לומר כן אלא דבהני אתחזק איסורא, וכי תימא הא
בידו לתקן וכמו שכתב ז"ל בסמוך, אינו נוח לי דלישנא דגמרא משמע 'דכי אמרינן עד
אחד נאמן באיסורין היכא דלא איתחזק איסורא' אלא אם כן תאמר איתחזק אסורא ובידו לתקן
שוה ללא איתחזק איסורא ואין בידו לתקן, ופשרה
היא זו אלא מוספרה לה - לעצמה נפקא לן דעד אחד נאמן באיסורין וכו'".
This gets less press but is far more interesting than anything any of the Presidential candidates are saying...