Li-rfuas Binyamin Yitzchak Yosef Leib ben Feiga
What is the purpose of evil? Evil is intended to be a marginal phenomenon that ultimately will be purified and included in the context of the perfection of creation. It is like the chelbinah – the foul smelling herb that is part of the ketores that symbolizes the inclusion of evil in the holy and good. The prevailing and dominant element of creation is goodness.
But look at how this "marginal phenomenon" has found its way into every part of this world and contaminated almost everything everywhere!!
Yet, one is filled with pleasure and delight when he makes the following "kal va-chomer": If evil which is only marginal and ancillary to the greater good, is so prevalent and ubiquitous, imagine how much good saturates all of creation!!
Look at the good of Hashem and visit his sanctuary – לחזות בנועם השם ולבקר בהיכלו.
מדין קל
וחומר נלמד, שאם אותה נקודת הרע הצריכה להמצא בשיפוליה של ההויה, כדי לבסם על ידה
בסוף את כל אוצר הטוב, גורמת כל כך הרבה להאפיל את הנגהים העליונים, עד כדי המצאת
הגבולים של השלילות וההעדרים בכל הערכים, הגשמיים והרוחניים, הנועם הטוב, שהוא
קודם לכל, ומלא כל, מגמת כל ואחרית כל, כמה הוא חודר ומתפלש בכל היש. וכל מה שהאדם
מסתכל יותר בקל וחומר זה, הרי הוא מתמלא בכל מילוי הטוב, ונשמתו מתעלה, ערכי החיים
המוסריים והמעשיים שלו מתעלים, ומתעדנים על ידי אותו נועם הטוב, לחזות בנעם ד'
ולבקר בהיכלו.