Wednesday, September 27, 2017

Serving Hashem With Nature And Mind

לזכות ר' יעקב יחזקאל בן חי' מאשע לברכה והצלחה בכל מעשי ידיו!!!

לרפואת אסתר רות בת נעמי שרה בתוך שח"י! 

Animals exist based on their natural instincts. They are able to survive and overcome obstacles due to their natural capacities. Human beings as well live based on what comes most naturally. Babies, for example, are able to exist because they naturally know how to eat, breath and relieve themselves. 

As the intellect develops, one's decisions are based less on nature and more on the what makes sense and is logical. So, for example, an adult may naturally want to eat something, but he knows that this food will harm his body so he won't eat it. A man naturally wants to live with a woman but his intellect tells him that this is an expensive undertaking so he better wait until he has more money [or she has more money:-)]. The intellect isn't always correct. Many people make poor decisions. But the point is that mankind has come to a point when many decisions are no longer made based solely on one's innate nature but on how his mind decides. 

In the olden days EVERYONE was religious. There were many religions but everybody joined at least one of them. People were following the natural human instinct to seek G-d and meaning. But then science, technology and industry developed and people felt less bound to their nature and more to their intellects. These intellects often decided that there is no G-d or that there is but it doesn't really matter practically. That is why there are so many atheists and agnostics in our world. They are denying their souls natural yearning for G-d because of the dictates of what their mind [albeit misguided and false] is telling them. 

This is a positive process because now man must come to a point where his intellect works in concert with his natural inclinations and his service of G-d is predicated both on an innate natural need to connect to the source of his soul in addition to the mind being convinced that this Supreme Reality truly exists. So it is no longer just instinct but a much more firm, two-pronged connection to Hashem - nature plus intellect. In the end man MUST come to Emunah because it is so stongly embedded in his soul.  

וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת יִרְאַת יְהוָה הִיא אוֹצָרוֹ.  

The faith of your times will be the strength of your salvation wisdom and knowledge, fear of Hashem - that is his treasure. [Yeshayahu 33/6] 

לכל החי אשר על פני האדמה ובכל מלא היקום, בכל מקום שחיים נמצאים שם, שורר שם החק של נטיית שמירת הקיום. זה החק הולך הוא בטבע בדרך הכרח, והוא הולך ומתחלש במקום שמתפתח השכל השופט, שמבחין את ערך הקיום לא בשפיטה טבעית, כ"א בהכרעה שכלית. אמנם תיכף כשהשכל מתעורר אפילו מעט, אע"פ שעדיין אינינו מספיק להכריע ולהורות בתוקף את דרך החיים, מיד הנטיה הטבעית מתחלשת. והחק הזה הוא לטובה ושכלול, כדי שיהיה השכל מוכרח להחזיק מעמד, ויהיה גם הוא נעזר ע"י הנטיה הטבעית של חפץ הקיום, שאינינה זרה לו לגמרי. ראה ראינו את הדבר ביחש לקיום האמונה בעולם, וביותר בישראל. הדת היתה נשמרת בכללות האומה, והאמונה היתה יפה מוחזקת באנושיות. הגורם לזה היה הכח של הנטיה הטבעית. לא היה אפשר לחיי החברה ועמדת הלאם להיות קיימים, כ"א ע"י הכח של קיום האמונה. אבל כשנשתכללו החיים, והשכל וההכרה המוסרית נתפתחו, נתחלשה הנטיה הטבעית הזאת, ומעתה אין הדת והאמונה מתקיימים עוד ע"פ הנטיה הטבעית כ"א ע"פ הכרעת הכרה בטובם ואמתתם. ואע"פ שההכרה עוד לא נתבכרה, כי לא באה עדיין ההתפתחות הרוחנית לידי מדה זו, מ"מ הועילה התחלת ההתנוצצות שלה להחליש את הנטיה הטבעית. וכיון שסוף כל סוף מעמד קבוע ומלא, אי אפשר בלא אור האמונה המרומם מכל מחשכי האדם, מוכרחת היא ההכרה להתעלות, עד אשר תבא אל מטרתה. והיה אמונת עתך חוסן ישועות חכמת ודעת.

[שמונה קבצים א' ל"ו]