Sunday, September 17, 2017

The Bracha Of סלח לנו - Where Is The Kapara? Why The Bracha?

לרפואת אלישע גבריאל בן טובה
בתוך שח"י

1] Why in the bracha of סלח לנו don't we ask for כפרה as we do on Yom Kippur - "סלח לנו מחל לנו כפר לנו"? 

2] The gemara lists four categories of sins. Only for a מצות עשה is תשובה enough to atone. For a לא תעשה one needs Yom Kippur as well. For כריתות and מיתות ב"ד one needs יסורין too. For חילול השם one  needs to die... If so, what is the ברכה of סלח לנו all about? If one transgressed an עשה, then תשובה is enough - and we don't need a tefilla for סליחה. For other sins - he won't get סליחה without יום כיפור or יסורין. So where does the תפילה come in?

In the words of Rav Yaakov Rosenthal z"l:



והנה בתפילות מצאנו אמנם תפילות מיוחדות על התשובה ועל הסליחה ומחילה, וכגון בתפילת אבינו מלכנו: החזירנו בתשובה שלמה לפניך, וסמוך אחריו: שלח רפואה שלמה לחולי עמך, להדגיש שכמו ברפואה, אדם רוצה שיתרפא החולה לגמרי בשלמות, ה"נ בתשובה צריך שתהי' תשובה שלמה, ולא יחסית למה שהוא היה קודם. או יחסית לאנשים אחרים, אלא שובה ישראל עד ה' א-להיך, ממש בשלמות, וכדברי הילקוט על הפסוק בישעי' נ"ה: וישוב אל ה' וירחמהו, רי"א כאדם שהוא מלחים שני נסרים ומדביקן זה לזה. [דריש וירחמהו מלשון וילחמהו מלשון הלחמה ודבקות, ופי' המפרשים שבמלחים שני נסרים בלי שיהא שום אויר ביניהם, אי אפשר לנתק זמ"ז לעולם. וגם דבקות לבורא, צריך להיות בדרך זו] ולכן סמכו רפואה שלמה, ותשובה שלמה]. ואח"כ יש תפילת סלח ומחל לעוונותינו, כי שני דברים מיוחדים הם. תשובה לענין שיחשב כצדיק גמור ויזכה לחיי עוה"ב, וסליחה ומחילה הוא לענין העונש שאמורין היו לבוא עליו. וזה גם ענין כפרה, ותפילות יוהכ"פ הם בעיקרם על הכפרה, סלח מחל וכפר. כי יוהכ"פ מכפר להלכה עם תשובה ולרבי אף בלי תשובה.


אך צ"ע למה בתפילות כל השנה, התפילה היא סלח ומחל, ולא מזכירין מכפרה, ורק ביוהכ"פ אומרים סלח לנו, מחל לנו, כפר לנו, ומזכירין גם כפרה, ולמה כל השנה לא מזכירין כפרה. הרי הרמב"ם פוסק כאן בה"ג: התשובה מכפרת על כל העבירות וכו' ועצמו של יוהכ"פ מכפר לשבים וכו', ובה"ד כ' אע"פ שהתשובה מכפרת על הכל ועצמו של יוהכ"פ מכפר, יש עבירות וכו', יעו"ש. וא"כ גם כל השנה היה צריך להזכיר גם כפרה, וכמו ביום הכפורים, וצ"ע. ואולי משום דרק על עשה מכפרת התשובה לגמרי, ואילו על ל"ת תשובה תולה ויוהכ"פ מכפר, כמש"כ הרמב"ם שם, לכך אין מזכירין כפרה בתפילות כל השנה.
[ועי' ברמב"ם שם בה"ד שכתב: אע"פ שהתשובה מכפרת על הכל וכו' כיצד עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו, וק"ק למה נקט כאן לשון מחילה ולא לשון כפרה]. 

ובעיקר התפילה דסלח לנו וכו', או בתפילת יוכ"פ סלח מחל וכפר, צ"ע, דממ"נ אם עשה תשובה הרי הדין הוא, דהקב"ה סולח לו, ואי לדברים שאין מועיל בזה תשובה לבד כגון בל"ת ובעבירות שיש בהם כריתות ומיתת ב"ד, מה תועיל תפלתו, הא הלכה פסוקה היא דצריך יסורין ומיתה, ובלא עשה תשובה, ודאי דלא שייך לבקש סלח מחל וכפר, וא"כ עיקר התפילה צריכה להיות לכאורה על התשובה, וע"ז יש כבר תפילת השיבנו וצע"ג.

[משנת יעקב תשובה א' א']