Thursday, November 16, 2017

Rav Eisav?

In this article singing the praises of the great, beloved Eisav [I say that tongue in cheek as the pasuk says that Eisav was waiting for his father to die so he could kill Yaakov. Chazal tell us that he would seduce married women in addition to many other egregious sins], the author writes the following:

"Rav Kook believed that just as in the Torah, Jacob and Esau and Isaac and Ishmael were eventually reconciled, so will Judaism, Christianity, and Islam be in future. They would not cease to be different, but they would learn to respect one another."

No source is provided for this assertion - and for a good reason. Rav Kook could never have written such a thing. He despised Christianity and saw it as being very tamei. See this article at length. 
Christianity is idolatrous and murderous [as any student of history knows]  and Islam is less idolatrous but [albeit historically less] murderous. But the author has an agenda of promoting his relativist theology where all people's and religions are purveyors of Divine truth. Rav Kook and no true Rav and Talmid Chochom with Yiras Shomayim believes that. All three religions are mutually exclusive and only one can be true while the other two are false. Period. We are lucky enough to be members of the true faith. Not like the other two that gained adherents by going around killing people.  [If you don't know what I am talking about, learn history]. 

As I was writing I did a search and found this passage from Rav Kook ztz"l. A very-very harsh condemnation of Christianity, certainly not something that post-modern moral and religious relativists would like. 


המינות [הנצרות] מתאמצת לקרוע את העולם, לפרוק עול המעשה, עבודה-זרה ותרנית היא. הביאו לבוקר זבחכם לשלשת ימים מעשרותיכם וקטר מחמץ תודה. חשבה בגאות זדונה, לספוג מן הקודש רק אורח הרעיון והרגש, וזהו הכל רק לתועלתה ולאהבת עצמה. אין לה שום הכרה בכבוד שמים ובתוכן של עבודה אלהית, אבל מתאוה היא לאותה המנוחה והשלוה שהבטחון והאמונה נותנים, אבל לסייג את החיים במעשה אינה חפצה. אחוזה היא יותר מדאי בהגסות הגופנית, ואינה יכולה לותר עליה. על-כן שתה בשמים פיה ולשונה תהלך בארץ, לחפות דברים אשר לא כן על ד' אלהיהם, ובתוך אותה הרכות וההכנעה, שמראה מבחוץ על-ידי פישוט טלפים, טמונים הם המון חרופים וגדופים ושנאת ישראל, זה גוי קדוש, נושאי האמת האלהית העליונה, אשר נתגלתה פנים בפנים במעמד אשר לא היה כן לכל גוי. ממקור משחת זה הולכת ונמשכת איבת הנחש הקדמוני לאדם וזרעו, בהפקרם של המעשים. המחשבה והרגש מוכרחים הם להטמע בעומק הרשעה, ומה שיראה איזה יפיפות, איננה כי-אם כסף סיגים מצופה על חרש, שפתים דולקים ולב רע. הסליחה והתשובה שלה נעשות בסיס לדבר האסור ולזוהמת החיים. אין בה אותה הטהרה וההגדרה של מניעת אחטא ואשוב, אחטא ויום הכפורים מכפר, שבאופן זה באה התשובה להעלות את החיים בטהרת אמת, להחיות את העולם, ולבנותו בתואר מעלה, לעשות את הטוב ואת הישר בכל אומץ, ולסור ממוקשי רע בכל עז ותעצומות מלחמה. והתשובה בעומק אמונת סליחתה, היא סוללת את דרך האורה, ומגשמת את המטרה של טהרת החיים בפועל. לא כן הוא באותה באר צרה נכריה, הסליחה היא לה מטרה, בשביל הסרת העול הנשאר עדיין בעומק הרוח מאין יכולת לאטום את הלב לגמרי, כדי להנצל ממוסר הכליות ומכאוביו, והמטרה היא להוסיף חטא על פשע. זהו ארס טמון בעומק של קליפה קשה זו, שהרבתה מאוד להסתירו, ולזייף את קלף אילן זה בתור תכלת הדומה לים ולרקיע ולכסא הכבוד. ועתיד הוא עשו הרשע להתלבש בטלית, ולבא לשבת אצל יעקב בגן-עדן והקב"ה אומר לו: גם אם תגביה כנשר ואם בין כוכבים שים קינך משם אורידך אמר ד', וישראל עושה חיל. וידו נטויה במלחמת מגן פנימית מול איש צר ואויב, עד אשר יראו גוים כי הם זרע ברך ד', וברצות ד' דרכי איש גם אויביו ישלים אותו.

Geshmak:-). 


In the last sentence the Rav quotes the pasuk ברצות ה' דרכי איש גם איוביו ישלים אתו - When Hashem is pleased with the path of man, even his enemies will make peace with him. Maybe this is what the author was referring to. However, this DOESN'T mean that we will respect their differences and encourage them to go to church. We all know what the Torah says about churches [see Devarim 12/3 that we cannot fulfill today because such behavior might prompt World War 3]. When Moshiach comes, certainly all Avoda Zara and Ovdei Avoda Zara will be out.  It means that they will come to an understanding that the G-d of Israel is the one and only true G-d, as the Rav writes in the previous line "'וידו נטויה במלחמת מגן פנימית מול איש צר ואויב, עד אשר יראו גוים כי הם זרע ברך ד"

One should of course be polite to members of other faiths [especially if that person believes in Allah and is holding an axe in his hand and habitually says things like "Let's kill all the infidels] but the actual religions are false and impure. Yes, the Rambam says that Hashem put Christianity and Islam in the world to pave the way for Moshiach but that only means that they are closer to pure Monotheism. It is a perversion of Torah to see them as equal but different truths.

It is nothing less than dangerous to espouse a philosophy that celebrates and embraces evil people and evil ideologies. 

And only 29 shopping days till X-mas. [I just made that up].