The root of our Emunah is that all that it says in the mishna and gemara both in halacha and agada those were matters that were revealed by a prophetic power which is a "kiss" from the "divine intellect" [שכל הנאצל] with the intellect that is connected to the body when prophecy was a common phenonenom. Ruach Hakodesh is shefa [divine flow] from the divine intellect to the human intellect.
However there is a fundamental difference between nevuah and ruach hakodesh; In nevuah, the human intellect does not take part, rather after one has the special qualities that elevate him, he becomes a vessel that absorbs wisdom without intellectual toil. In contrast, ruach hakodesh is toiling with tremendous effort until he merits supernatural understanding.
[Igros Chazon Ish 15]
משרשי האמונה שכל הנאמר בגמ' בין במשנה ובין בגמ' בין בהלכה ובין באגדה הם הם הדברים שנתגלו לנו ע"י כח נבואי שהוא כח נשיקה של השכל הנאצל עם השכל המורכב בגוף, בזמן שהנבואה היתה חזון נמצא. רוח הקדש הוא שפע מהשכל הנאצל על השכל המורכב. אבל יש הבדל יסודי בין נבואה לרוה"ק, נבואה אין השכל המורכב של האדם משתתף בה אלא אחרי התנאים הסגוליים שנתעלה בהם עד שזכה לזוהר נבואי אפשר לו להיות לכלי קולט דעת מבלי עיון ועמל שכלי אבל רוה"ק היא יגיעת העיון ברב עמל ובמשנה מרץ עד שמתוסף בו דעת ותבונה בלתי טבעי.
חזון איש איגרת ט"ו
לזכות גילה שושנה בת נעכא גיטל לברכה והצלחה בכל
לזכות גילה שושנה בת נעכא גיטל לברכה והצלחה בכל