"עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו ה' משם"
1] This is an answer to the question of מה נשתנה. Why is this night different from all other nights? Because we were slaves to Paroh in Mitzraiyim and Hashem took us out. [Shibolei Haleket].
2] This is an answer to all the questions. We were עבדים to Paroh in Mitzraiyim and עבדים don't ask questions.... [Rebbi Nachman of Breslov].
3] We were עבדים to Paroh and Hashem took us out, so we weren't like slaves who flee in tremendous panic. We knew Who was leading the way...
4] The name פרעה means "exposed". Mitzraim was about COMPLETE EXPOSURE. ערוות הארץ. That is why their kings were all called פרעה.
"מלכה של מצרים פרעה הוא בחינה מיוחדת בפחיתותה, ועניינה מרומז במעשה העגל שגם הוא נמשך מבחינת עוצם טומאתם של מצרים כאמור עגלה יפהפיה מצרים [ירמיה מ"ו כ'] שנאמר "וירא משה את העם כי פרוע הוא כי פרעה אהרן לשמצה בקמיהם" [שמות לב כח] ופי' רש"י ז"ל פרוע מגולה נתגלה שמצו וקלונו, הרי שבחינת הנהגת הטומאה שבמצרים היא פתיחת הגבול ליצר שיוכל ליכנס ולהתפשט כאוות רצונו והיא שיטה מיוחדת בדרך הטומאה להסיר כל הגבלה ולבטל כל זיק של בושה פנימית וזהו גם גדר "שובנו תוקף ליראתך ולא נחשף שוליים" [ע"פ "וחשפתי שוליים על פניך" ירמיה יג כ, שנמצא בסליחות לתחלואי ילדים] - בשם רבי צבי הירש ברוידא ז"ל. וזהו הטעם הפנימי לקריאת כל מלכיהם בשם פרעה".
Maybe that explains the Rashi on the pasuk [Shmos 2, 14] "אכן נודע הדבר" who says that the reason for the galus was lashon hara. Since they "exposed" negative things about others - they had to go through a galus in the land of "פרעה".
5] We must not forget that not only were we slaves of Paroh in that narrow place [מיצר - narrow] called מצרים and we left, but that it was HASHEM who took us out. The ramifications include a TREMENDOUS amount of gratitude.