סימן קסה
בענין דרך הלימוד
ב"ה ח' מר-חשון התשל"ב בנ"י יצו"א.
מע"כ תלמידי כבני ב"א ירו"ש שוקד על דלתי תורה ויראה וכו' כש"ת הב' שמואל קליין הי"ו.
בדבר בקשתך עוד להדריכך בדרך הלימוד שתזכה להיות אי"ה גדול בתורה, הנה בעצמך כתבת שכבר קבלת בעזה"י דרך הלימוד ממני ואני מקוה שהוא הדרך הישרה שיבור לו האדם והרבה יגעתי לברר דרכי הנ"ל ע"פ דברי חז"ל ולעולם ליגמור אדם והדר ליסבור כמ"ש בגמ' ע"ז י"ט ואמר רבא לעולם ילמד אדם תורה ואח"כ יהגה וכו' ופרש"י ואח"כ יהגה יעיין בתלמודו לדמות מילתא למילתא להקשות ולתרץ ובראשונה לא יעשה כן שמא יבטל וכו', ועוד לאחר ששנה הרבה הוא מתיישב בתלמודו ומתרץ לעצמו דבר הקשה וה"נ אמרינן בברכות פרק הרואה הסכת הס ואח"כ כתת ומייתינן לה דרבא התם ע"כ.
ורבינו הגדול מרן הגר"א ז"ל בפי' על משלי (קפ' ו') עה"פ תכין בקיץ לחמה פי' דהכוונה שבימי הנעורים צריך לאגור הרבה תורה ואח"כ ליסבור להבין כל דבר על בוריו, שאי אפשר להבין אף דבר אחד אם אינו יודע הרבה דברי תורה ע"ש והם הם דברי רש"י הנ"ל ובטח יש לך עוד התשובה הנ"ל וכן הוא נדפסת אי"ה בחבורי שו"ת חלק חמישי סי' קע"ו בס"ד, אמנם היות כי אני מכיר קצת טבעך ולאו כלהו בחדא מיחתי מחתינן ולכן אוסיף לך איזה ענינים הנוגעים לך לפי דעתי.
הנה ראשונה כמובן תלמוד שיעורי הישיבה ובזמן הנשאר תלמוד על סדר הש"ס מסכת' אחר מסכת' וב"ה כבר סיימת מסכת' ברכות וכמדומה לי שגם שבת כבר למדת מ"מ תעבור עכשיו מסכת' שבת ותלמוד כל ענין לכה"פ ד' פעמים למשל היום תלמוד דף אחד גמר' ולמחר תעבור עליו ג' פעמים ותלמוד דף אחד חדש וכן בכל יום ויום ככה תתנהג עד כל גמירת הש"ס ואם אתה רואה שצריך לך אז תעבור ה' פעמים או ו' פעמים וכשתעבור עליהם תלמוד בעיון כפי האפשר אבל לא תדקדק יותר מדאי וע"ז אמרו במס' עירובין אי דייקינא כולי האי לא תנינא ע"ש.
מאד אבקשך שתלמוד את כל דברי רבינו הרא"ש ז"ל ותעבור עליהם כי דברי הרא"ש הם תמצית דברי התוס' והרי"ף והרמב"ם והראב"ד ובהוספת בירור משלו בלשון צח וקצר ונקי מנופה בשלש עשרה נפה גם דברי רי"ף ור"ן הם ממש חיי נפש ומיהו אל תחפש יותר מדאי בכל מיני ספרים מתחלה כי זה רק מבלבל הדעת ורק אי"ה כשתתחיל עוד שנית תוסיף עוד מדי פעם לפעם וע"ד זה נראה מה שאמרו סנהדרין דף ק"ג ע"ב ועיין יד רמ"ה יש מפרשים ודלא כרמ"א מנשה בן חזקיהו הי' דורש בנ"ה פנים בת"כ ופירשו המפרשים שבכל שנה ושנה דרש באופן אחר אבל לא הכל בפעם אחת שלא יתבלבל וכשתהי' אי"ה בקי באלו הפוסקים אז תמשיך באחרים ואז תשכיל אף תצליח בעזה"י.
ומש"כ שקשה לך הדרך של ליסבור כי מטבע אינך יכול להמשיך הלאה עד שלא הבנת טוב איזה ענין וצר לך לעבור ולהשקיע אותו בלבבך דף או ענין שאינך מבין על בוריו גם כי במשך הזמן יאבדו ממך הדיוקים אלא דלאידך גיסא בכל פעם אתה מוצא דיוקים אחרים ומסתובב כל היום אחר ספרים והסברים ואין אתה יודע לתת לך עצה.
אהובי בני שמע נא לעצתי וירוח לך למוד הסדרים כמו שהסברתי לך כבר ועל דבר הדיוקים שאתה מוצא בשעת הלימוד וחס לך לאבדם הנה אם הוא דיוק קל עבור עליו וכמ"ש לעיל אי דייקינא כולי האי ואם הוא דיוק גדול קיים בעצמך וקנה לך חבר כלומר קח לך קנה של כתיבה ונייר ורשום לך הדיוקים שלא תשכחם ולמוד הלאה ואם תזכה במשך הזמן כשתעבור על הגמ' שנית או שתמצא ממילא תי' או שלא יקשה לך עוד או שתמצא ישוב במקום אחר בש"ס כמ"ש לעיל בשם רש"י והגר"א, ואמרו ז"ל דברי תורה עניים במקום אחד ושמעתי שהגאון רע"א ז"ל ציין קושיותיו בגליון הש"ס בשעה שלמד ש"ס לבקיאות ולכן הניח כמה פעמים בצ"ע שלא הי' לו אז זמן לברר כל הדיוקים ולכן באמת מצינו לפעמים שהקש' קושיית הראשונים ז"ל ולמשל עיין גלה"ש נדה דף ט' ד"ה בעידנא וכו' קשה לי וכו' והניח בצ"ע ועיין ריטב"א שם במקומו שהקשה קושיא זו ומה שתי' וכתבתי לך קושיא זו מפני שזה לא כבר ציינתי עליו מדברי הריטב"א ז"ל. עכ"פ בכל אופן תוכל לעשות כמו שאמרתי לך ותאמין לי כי כמה וכמה פעמים עשיתי כן בילדותי ועד הנה אני נוהג כן הרבה פעמים יתן ה' בי יצליח.
והנה ללמוד בש"ע פשוט דאין אני צריך להזהירך שתלמוד בכל יום הלכה ומובטח לו שהוא בן עוה"ב ועוד כי אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה ומי הוא זה שאינו רוצה להרחיב גבול עולמו של הקב"ה בעוה"ז ע"י ההלכה שמרבה בה וספרי הטור מקובל מצדיקי אמת ומטו מינה בשם הקדוש מבעלזא שמסוגל מאד ליראת שמים גם אבקשך שתלך לנוח בכל יום בזמנו ותקום בבוקר השכם ולא תנסה להיות ער הרבה יותר מדאי כי זה מבלבל המוח רק תנצל את כל הזמן שאתה ער ולא תכלה אפילו רגע ודי בזה. קדש עצמך במותר לך לא תהי' להוט אחר אכילה גסה והמתוק לחיך יטעם אלא אכול דבר המבריא את הגוף והכל לש"ש. אהוב את כל האדם ושונא אחד יהי' לך למותר, והשי"ת יתן לך חן וחסד בעיני כל בני אדם וחוה ותנשא מעלה מעלה ברום המעלות עד כי גדל שמואל.
כאות נפשך ונפש דודך רבך הנאמן כאביך בלב ונפש.
מנשה הקטן