Thursday, May 19, 2016

Separation For The Sake Of Unity

Lirfuas Binyamin Yitzchak Yosef Leib ben Feiga

לרפואת חיים יונתן מרדכי בן פעשא עלקא בתוך שח"י

סא

כל הניגודים הנמצאים בהדעות, וכל אותה האפסיות שלפעמים נראה מחוג אחד על חברו, והניגודים הללו מתגדלים ביותר כל מה שהדעות תופסות מקום יותר גדול ברוח האדם, למסתכל פנימי מתראים הם בתואר ריחוקים מקומיים של שתילים, שהם משמשים לטובת רעננותם ושביעת יניקתם, כדי שכל אחד ואחד יתפתח במילואו, ותהיה הסגולה המיוחדת של כל אחד מחוטבה בכל פרטיה, מה שהקירוב היה מטשטש ומקלקל הכל. והאחדות המתואמה באה רק מתוך זה הריחוק, שרי בפירודא וסיים בחיבורא.

Look at our world of "hashkafos": We have Litvaks of all types – Briskers, Chazon Ish-nikers, Ponivitchers, Mirrers etc. etc. We have Chasidim of all types – Gerrers, Belzers, Satmers, Lubavitchers etc. etc. We have Neo-Chasidim, Modern Orthodox intellectuals and all of  the various descriptions found on shidduch resumes.


If one looks with a deeper perspective, he understands that this is like the planting of trees at a far distance from each other in order to allow for their growth and development. If they would be too close it would prevent them from achieving their potential. Similarly, blurring the lines between groups will prevent each group from maximizing their potential. It is therefore crucial that each group find their special niche and place in Klal Yisrael. Ultimately, all groups will unite into one organic whole and the words of the Zohar שרי בפירודא וסיים בחיבורא  [open with separation and finish with unity] will be fulfilled.