Wednesday, May 18, 2016

Girding With Glory

Li-ilui nishmas R' Chaim Yissachar ben R' Yechiel Zeidel Dov on his 4th yahrtzeit

What is the Gentile concept of power? The ability to conquer, subdue and possibly liquidate the external enemy. 

What about Jewish power?

True Jewish power is reflected in the capacity to subdue and conquer one's internal enemies. Illicit desires, egotism, egocentrism, aggression etc. etc. 

So when we make a bracha on POWER, what we really mean is that we are able to use our power to overcome internal desires, passions and instincts. That is why the gemara says to make the bracha when we tighten our belt, which symbolizes the separation between our higher and lower selves.We CAN differentiate between the two. In the olden days, tightening the belt was what warriors did before engaging in warfare. Every day is a war between our holier selves and our less holier, animalistic, selves. 

That is the meaning of the bracha אוזר ישראל בגבורה - He girds the JEWISH PEOPLE with [Jewish] power. 





בא"י, אמ"ה, אוזר ישראל בגבורה.

גבורה מיוחדת היא גבורתם של ישראל, גבורה המצטינת לא בכבושים שמכבשים את אחרים, מכניעים אותם או מאבדים אותם, אלא גבורה שבעקרה היא קשורה בכבוש שהאדם כובש את עצמו, גבורת הנשמה האלהית, הרוח האצילי של האדם, שמכבש את הגוף הבהמי ואת תאותיו הגסות והסוערות, גבורת ארך אפים הטוב מגבור, ומושל ברוחו מלוכד עיר. זאת היא הגבורה האזורה לישראל, הנאותה ליסוד המוסר הטהור והרמת ערכו של האדם ביתרונו מן הבהמה, הראויה להאמר בעקרה כד אסר המייניה [ברכות ס:], בחזוק המתנים בכלל להיות יותר חמוש במלא הכח, ולהבדיל עם זה בין החלק השפל של הגויה-לחלקה העליון שיהיו הכחות, המטים את האדם לצדו הבהמי, מושפעים להיות טהורים ומשועבדים לגבורת הלב, המתמלא עז טוהר ורגש מלא קודש, בשאיפה עליונה לגבורה של מעלה. על חלק טוב זה, המיוחד לכללות האומה, ביסוד גזע קדושת נשמתה, המאירה לכל אחד מאישיה בהדרת כבודה, הננו מברכים לאוזר ישראל בגבורה.