Sunday, March 29, 2020

Disbelief - Transformation To Good



It is really hard to believe this is happening. People just keep dying and dying and most of the world [who are still alive] is on lockdown. Like a sci-fi movie that you just KNOW can never happen.  

One thing we know for sure: Something big is up, UP THERE. 

What? 

I hope it is sweet and I hope we find out soon. Our job is not to speculate but to daven, learn and do mitzvos. Hashem loves us and אין רע יורד מלמעלה. 

Heartrending:

Coronavirus Cases:
722,088

Deaths:
33,976




הסבל והייסורים שקיימים בעולם מעסיקים את ספרות המחשבה היהודית מקדמת-דנא. אפילו בתנ"ך עצמו אנו מוצאים התייחסות לשאלה זו (ספר איוב, למשל, עוסק כולו בעניין זה). גם תורת-החסידות דנה בהרחבה בסוגיא זו, וכדרכה היא חודרת עד שורש הדברים.

באופן כללי אנו מוצאים בתורת-החסידות שלוש גישות לעניין הסבל. האחת רואה בו נסיון שבאמצעותו מנסה הקב"ה את האדם לראות האם אמונתו עזה דיה. כשקורה איפוא לאדם דבר הגורם לו צער וסבל, עליו לזכור שאין זה אלא נסיון בלבד, וברגע שהוא זוכר זאת ואינו נחלש באמונתו ובבטחונו בה', כי אז - "באמונה זו באמת נעשה הכל טוב בגלוי" ('תניא', אגרת-הקודש סימן י"ב).

מתוך אהבה

גישה שניה רואה בייסורים אמצעי להבאת האדם לידי תשובה. זה מסביר מדוע גם ליהודים מאמינים ועובדי-ה' נגרם סבל, שכן אדרבה, דוקא משום שהם קרובים אל ה', מנסה הקב"ה לעורר אותם לתשובה ולהמיר את עוונותיהם בייסורים בעולם-הזה. "כמשל מלך גדול ונורא הרוחץ בכבודו ובעצמו צואת בנו יחידו מרוב אהבתו; כמו שכתוב: 'אם רחץ ה' צואת בנות ציון'" ('תניא', אגרת-הקודש סימן כ"ב).

הגישה השלישית רואה בסבל עצמו טוב וברכה, והיא אולי המעניינת ביותר. במקומות רבים בתורת-החסידות מוסבר, שהסבל והייסורים הינם ביטוי של טוב נאצל וגבוה ביותר עד שאין הוא יכול להתגלות כטוב והוא מופיע כדבר הגורם צער וסבל. "כי גם זו לטובה, רק שאינה נגלית ונראית לעיני בשר, כי היא מעלמא-דאתכסיא שלמעלה מעלמא- דאתגליא (-היא מהעולמות הנסתרים שלמעלה מהעולמות הגלויים)..וזהו שכתוב: 'אשרי הגבר אשר תייסרנו י-ה'" ('תניא' פרק כ"ו).

ניתן למצוא דוגמאות רבות שבהן הרע הינו למעשה טוב. למשל: שני רצים יוצאים לתחרות-ריצה, אבל הם אינם יודעים שהזוכה לא יהיה זה שיגיע ראשון, אלא דוקא זה שיגיע אחרון. והנה, תוך כדי ריצתם החלה לפתע לכאוב רגלו של הרץ שהשיג את חבירו והוא נאלץ להאט את מנוסתו, כשחבירו משיגו ומגיע ראשון למטרה. ברגע זה הוא בטוח שקרה לו דבר רע ביותר, אבל כשיוודעו לו כללי התחרות, ודאי ישמח מאוד על שכאבה רגלו...

הרבי מליובאוויטש מביא דוגמא מאדם חסר ידע רפואי מינימלי שנכנס לחדר- ניתוח ורואה רופאים החותכים באזמליהם בבשרו של אדם חסר-ישע. הוא עלול לפרוץ בזעקות על האכזריות הברברית שנתגלתה לנגד עיניו. אבל כשיקבל הסבר על הנעשה, תשתנה דעתו מהקצה אל הקצה. הוא יבין, שהמעשה ה'אכזרי' כביכול היה לאמיתו של דבר ניתוח שנעשה במסירות רבה במטרה להציל את חייו של המנותח.

לראות את הטוב

דוגמאות אלה ממחישות לנו את הקלות שבה יכול דבר 'רע' להפוך לטוב כאשר מקבלים את המידע הנכון על מה שעומד מאחוריו. מזה אנו יכולים ללמוד, עד כמה אין לנו כלים לשפוט דברים שנעשים על-ידי הקב"ה, כאשר אין לנו אפילו שמץ מראיית התמונה הכוללת כפי שהיא נראית על-ידי הקב"ה.


לאור זאת קל יותר להבין איך ה'רע' הינו למעשה טוב, ואדרבה, הוא טוב נאצל וגבוה ביותר. ישנם דברים שאינם יכולים לבוא לידי ביטוי במה שנתפס בעינינו כטוב - אם מפני שהאדם אינו 'כלי' לזה ואם מפני שהדבר עצמו הינו נאצל ונעלה ביותר - ואז הדרך היחידה שבאמצעותה הם יכולים להתגלות היא בצורה הנגדית, כדבר רע ומצער. אבל היהודי המאמין, שיודע כי הקב"ה הינו תכלית הטוב, מבין שגם זו לטובה והוא מקבל את הייסורים והסבל באהבה ובשמחה.