Sunday, June 20, 2021

Worry

ר' יאיר וינשטוק 

בתוך עמי אנוכי יושב. כמו לכולם, גם לי יש צרור עניינים שיש בהם די לעורר דאגה. אחד מהם מדאיג במיוחד. השנה במוצאי שביעי של פסח לאחר ההבדלה, עמדנו לקבל מהרבי שלנו, האדמו"ר מלעלוב שליט"א, פיסת מצה כסגולה לשמירה. מנהג לעלובאי עתיק. ביקשתי מידידי הטוב הרב נח גולדברג, המכהן כמשב"ק אצל שלושה דורות של אדמו"רי לעלוב, "הבה נזוז מעט כדי לעמוד בראש התור". מיהרתי מאוד, רעייתי חיכתה לי בחוץ ברכב ועלינו למהר ולנסוע מבית שמש לירושלים ולהתחיל לקפל את פסח. "אין צורך לזוז" עונה לי הרב נח שכל אמירה שלו מדודה בסרגל חסידי עתיק-עכשווי, "בוא ניתן לרבש"ע להנהיג אותנו". (באידיש זה הרבה יותר מקורי: "לאמיר זיך לאזין פירן". את הניואנסים הדקיקים שבין המקור לתרגום קשה להעביר בכתב...) 

התובנה הכתה בי באותו רגע בעוצמה של פטיש 5 ק"ג: מה אתה לחוץ ומודאג מאותו עניין הטורד את שלוותך לילות וימים? תן לקב"ה להנהיג אותך, הוא בוודאי עושה עבורך את הטוב ביותר. הדימוי העממי הרווח הוא של אותו נוסע היושב במטוס ודוחף את המושב שלפניו קדימה כדי לזרז את קצב הטיסה. לא פחות מגוחכת מכך, היא דאגה מיותרת והשתדלות העוברת את חובת ההשתדלות ונהפכת לחפירה אצל הקב"ה. "שמעתי אותך" הוא בוודאי לוחש לנו בלחישה בלתי נשמעת, מול שפתינו הממלמלות אותה תפילה בפעם העשרים אלף, "תקבל את זה, אבל בזמן המתאים". אנחנו מוקפים דאגות, במישור האישי זה פרנסה, בריאות, מצב הילדים בכל התחומים מחינוך ועד שידוכים, ההתקדמות בקריירה, דירה חדשה, השכנים הבעייתיים. במישור הלאומי זו ממשלה חדשה שנראית מאוד מדאיגה. לא חסרות סיבות לדאגה למי שרוצה לדאוג. אתם מכירים את המצב הזה שמישהו אהוב מאחר והוא גם לא זמין? בתחילה דואגים לו, מי יודע, אולי קרה לו משהו? בראש רצים תרחישים שכל אחד מהם מפחיד יותר מחברו. בסוף מתברר שהוא שכח את המסמך/מפתח/נעליים או סתם נעמד לדבר עם חבר, והדאגה הפכת בן רגע לכעס... מתוך ניסיון, ב-%9.99 של המקרים תמיד יתברר שלא הייתה סיבה לדאגה. אז עדיף לא לדאוג, כדי שלא נכעס בסוף – מרוב דאגה... 

אבל ממש כמו בשיר הידוע: "אדם דואג על איבוד דמיו ואינו דואג על איבוד ימיו. דמיו אינם עוזרים וימיו אינם חוזרים", ומה לנו לדאוג על סיבות כאלו ואחרות. הבה נתרכז במה שאנו יכולים לעשות, והנהג היושב במרומים יביא אותנו למחוז חפצנו לחיים טובים ולשלום, וינחית את המטוס ברגע הנכון גם ללא שנדחף את המושב מלפנים.