Wednesday, August 30, 2023

The Hatred Of Charedim

There is sadly a great deal of hatred against Charedim in Israel [and the world at large but I am talking about Jews hating Jews]. 

Charedim aren't perfect. I know - I dress like one and I am certainly far from perfect. Look at how many typos and grammatical errors I have on my blog! I also live amongst them so I see them in their glory and in their deficiencies and everything in between. Being an avant-garde Talmudist [I am really not an avant-garde Talmudist or avant-garde anything but I thought it would be cool to call myself that. Sort of the "change your name in Teshuva season" thing ala the Talmud and the Rambam...], I explain this hatred based on the Gemaros in Pesachim 49b - see there about שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים. [Lashon Hara about my shver זצ"ל - He allowed his daughter to marry an Am Ha-aretz. But given the good looks of this Am Ha-aretz, it was hard to resist. Plus the fact that had I invested in Facebook when it started out I would have billions of dollars. אם אין קמח אין תורה. Also, he was TOLD that I was a good bachur so it was TOTALLY not his fault]. 

One of the Anti Jewish tropes about the Charedim is that they are selfish and just take and take and take while contributing nothing. 

I was delighted to find that many of the criticisms leveled against the Charedim were already stated against the Jews in general by no less a *hero* and *ohev yisrael* than Martin Luther [the Caucasian Martin Luther] שר"י. 

This is what he wrote: 

A person who is unacquainted with the devil might wonder why they are so particularly hostile toward Christians. They have no reason to act this way, since we show them every kindness [!!!!😂😂😂]. They live among us, enjoy our shield and protection, they use our country and our highways, our markets and streets. Meanwhile our princes and rulers sit there and snore with mouths hanging open and permit the Jews to take, steal, and rob from their open money bags and treasures whatever they want. That is, they let the Jews, by means of their usury, skin and fleece them and their subjects and make them beggars with their own money. For the Jews, who are exiles, should really have nothing, and whatever they have must surely be our property. They do not work, and they do not earn anything from us, nor do we give or present it to them, and yet they are in possession of our money and goods and are our masters in our own country and in their exile. A thief is condemned to hang for the theft of ten florins, and if he robs anyone on the highway, he forfeits his head. But when a Jew steals and robs ten tons of gold through his usury, he is more highly esteemed than God himself. In proof of this we cite the bold boast with which they strengthen their faith and give vent to their venomous hatred of us, as they say among themselves: "Be patient and see how God is with us, and does not desert his people even in exile. We do not labor, and yet we enjoy prosperity and leisure. The accursed Goyim have to work for us, but we get their money. This makes us their masters and them our servants. Be patient, dear children of Israel, better times are in store for us, our Messiah will still come if we continue thus and acquire the chemdath of all the Gentiles by usury and other methods." Alas, this is what we endure for them. They are under our shield and protection, and yet, as I have said, they curse us. But we shall revert to this later. (On the Jews and Their Lies)

Wow!!! Sounds eerily familiar. He has lots of other nice things to say but I will let him rest in his makom kavua in Gehenom.

Here is a much kinder perspective on Charedim from a non-Charedi, Michael Eisenberg:

" ..... החרדים הם אוכלוסייה צומחת ובדי אן איי שלה גם חרוצה, חכמה ואכפתית. אוכלוסייה שלוקחת אחריות בחסד, בצדקה וגם בהצלת נפשות ומיזמים חברתיים. מעלים לכותרות חד פעמי ומשקאות ממותקים אבל בהרבה תחומים זאת אוכלוסיה שרק מועילה לחסכון הלאומי. כולנו מסכימים שחייבים להקצות מיליארדים למיגור הפשיעה בחברה הערבית. שמתם לב שכמעט ואין פשיעה אלימה בחברה החרדית? זה חיסכון אדיר למדינה. אגב, בבתי הספר הממלכתיים האלימות עולה ויש לזה עלות. פשוט לא רואים אותה בתוך התקציב של הגוף הכי לא יעיל במדינה - משרד החינוך. אצל החרדים כמעט ואין. החרדים מטפלים בזקניהם באופן מופתי, לרוב בחיק המשפחה. זה מחזיק את המבוגרים בריאים יותר. המשימה שהם נוטלים על עצמם היא משפחתית וקהילתית ונופלת פחות על מערכות הבריאות והסיעוד הממשלתיות. והיא חסכונית למדינה. חרדים מתאגדים להוריד את יוקר המחיה. התקשורת תאשים אותם ואת שופרסל ומי לא. אבל אני מצדיע להם. ולאוכלוסייה הכללית יש הרבה מאוד מה ללמוד מהם. הם גם "ירוקים" יותר מכל קבוצת אוכלוסיה אחרת בישראל. בגדים עוברים מיד ליד, שימוש מוגבר בתחבורה ציבורית ולא ברכבים פרטיים, טסים הרבה הרבה פחות מאיתנו ונופשים ומכניסים מאות מיליוני שקלים לתעשיית התיירות הישראלית. מה שציינתי פה זה במצטבר מליארדים של חסכונות למדינה. קל וטבעי ללכת אל הכספים הקואליציוניים ואל התשלומים החדשים אבל אסור להתעלם מהנתונים הללו.

בנוסף ראו את התקדמות הנשים החרדיות המשתלבות בשוק העבודה. יש לא מעט משפחות במגזרים השונים שרק אחד מבני הזוג עובד. זה שהאשה היא המפרנסת העיקרית בהרבה בתים חרדים זה לא עניין של אף אחד. זה החלטה אסטרטגית של הזוג. זה כן נכון שלא צריך לקבל על זה קצבה לדעתי אבל אם האשה או הבעל עובד זאת החלטה זוגית. והבנות החרדיות מתקדמות היום מהר יותר ומצליחות יותר במבחני כניסה מכל חלק אחר באוכלוסייה. האם יש רופאות? עוד לא. האם יהיו? בטח.


ככל שלא מכבדים את אורח חייהם, ככל שלא מכבדים בשפה ובתרבות את התורה במדינה היהודית היחידה בעולם, ככל שמתייחסים עליהם בדיון כטפילים (אני עדיין נחרד מרמטכ"ל לשעבר במדינה יהודית שהוציא מילים כאלו מהפה שלו) או עול, או כל מילת גנאי אחרת, לא רק מרחיקים את עתודה כלכלית אלא גם חוטאים לחזון הציוני. אסור לדחוף אותם אחורה חזרה אל ציפוף השורות והגטאות. זה לא נכון לתפיסתכם.

אתמול כתבתי שאין טעם ולא רצוי להכניס לימודי ליבה לחיידרים. זה לא בגלל שאני חושב שאפשר להסתדר בלי השכלה היום. פשוט הפתרון לא יוכל להגיע בכפיה אלא בחשיבה מחוץ לקופסה: האם יש מקום או דרך אחרת בו חרדים יכולים לרכוש השכלה בגילאים צעירים יותר? האם כדאי שנתחיל עם שיטות חינוך מחוץ למסגרת? אגב, אוהבים להביא את הקהילות החרדיות בניו יורק כדוגמא לשילוב של לימוד ועבודה וזה נכון ובהחלט מעורר מחשבה. אבל למען ההגינות צריך להגיד שגם חלק מהילדים שלהם לא לומדים לימודי ליבה ובכל זאת כשהם בוגרים הם עובדים ומפרנסים יפה מאוד. כנראה שהם כן לומדים. רק לא בחיידר.

בשביל להצליח צריך להכיר. זו משימה שדורשת עבודה ברגליים. והמשפט הבא הוא עצוב אבל הכרחי להגיד אותו - איך אני יודע שהממשלה לא תשנה כלום? במחקר שהעלתה נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג, לפני יותר מ15 שנה, היא הראתה שהקיצוץ בקיצבאות ילדים אומנם חסך כלכלית אבל לא הוריד באופן משמעותי את הילודה החרדית. כי זה אתוס. מחוסר ברירה, ואפילו בגלל הדרה, לימוד התורה היום הפך כיום לאתוס הכמעט בלעדי של החברה החרדית. צעקות וחרמות וגם עוד 700 שח לחודש לא משנים אתוס של קהילה עם שורשים עמוקים כל כך.

אז איך אנחנו האזרחים עוקפים את הקשיים שהפוליטיקאים מערימים עלינו? איך לוקחים לידיים שלנו את העשייה האפקטיבית כדי לפתור בעיות מהסוג הזה? הגיע הזמן להתייחס לחרדים כעתודה. עתודה כלכלית ועתודה ציונית. הדרך לשם עוברת בהשקעת שעות בשיחות והעברת שיעורים באנגלית, מתמטיקה ותכנות מתוך אהבה וריספקט.  זה ציונות!

החברה הסגורה הזו לאט לאט נפתחת. גידופים וחרמות וצקצוקים סוגרים אותה. ואני מבין את החרדים. לעומת זאת, חיבורים יוצרים עתיד אחר. כבוד הדדי לאורח חיים אחר הוא יסוד ליברלי מובהק . שכנוע לבבי ואיטי עושה נשמות במיוחד בשדה הכלכלי אבל לא רק. חזון ומעשים בשטח מחוללים שינוי. באירגון השומר החדש שאני היו"ר שלו (גילוי נאות) אלפים רבים של חרדים באים היום להתנדבות חקלאית. רוצים להיות חלק. בונים חזון מתוך כבוד ושותפות… ומצטרפים.

-------


Of course Charedim are much more than good for the economy.

 כֹּה אָמַר יְהוָה אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי. 

Torah is the purpose of creation. Their entire existence is devoted to serving Hashem and keeping and learning His Torah. There is no other population in the world where every male spends so many years devoting day and night to understanding the the Word of G-d. And for that they deserve TREMENDOUS respect. 



ץ