Today one can almost not raise money without "matching". People want to hear that every dollar they give will be matched - otherwise [many feel] "see ya later". In general it is almost impossible to raise today without some sort of strings attached. Either it is promises from big rabbis, lotteries, chinese auctions, gala dinners [they are never just "dinners" but always "gala" - whatever that means. BTW - These dinners cost the cause they are collecting for 10's of thousands of dollars that could much better serve the institution than the caterer - but if they skimp and skip the dinner they won't be able to raise the hundreds of thousands or millions they are hoping for] or many other types of incentives.
In Maseches Bava Basra [9b - always my favorite page because that was my apartment number growing up] you have not only matching but almost DOUBLE matching. For every every cent you give to tzdaka, you are blessed by HASHEM with six brachos. If you speak kindly to him - ELEVEN BRACHOS!!! WHATTA DEAL!! It costs you NOTHING and you get ELEVEN BRACHOS!!!
Why is this? One explanation: Money only lasts so long [or better - so short!] but a "gut vort", a kind word or ten, can last a LIFETIME!!!
Let us see the Maharal:
נתיבות עולם נתיב הצדקה פרק ד
בפ"ק דבתרא (ט', ב') אמר ר' יצחק כל הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות והמפייס אותו בדברים מתברך בי"א ברכות הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות דכתיב הלא פרוס לרעב לחמך אז יבקע כשחר אורך וארוכתך מהרה תצמיח והלך לפניך צדקך כבוד ה' יאספך אז תקרא וה' יענה תשוע ויאמר הנני וגו', והמפייסו בדברים מתברך בי"א ברכות דכתיב ותפק לרעב נפשך ונפש נענה תשביע וזרח בחושך אורך ואפילתך כצהרים ונחך ה' תמיד והשביע בצחצחות נפשך ובנו ממך חרבות עולם וגו' ע"כ. פי' מה שמתברך יותר מי שמפייסו בדברים ממי שנותן לו צדקה, כי הפרוטה שנותן לו הוא לשעה בלבד אבל המפייסו בדברים פיוס זה הוא אינו לזמן רק לעולם הוא מפוייס, ודבר זה נותן לו חיים ג"כ כמו הממון ולפיכך המפייסו בדברים הוא יותר מן הנותן. וכל אלו דברים ג"כ ידועים בחכמה, מדריגות הדבור והספור שראוי לי"א ברכות, כי העולם נברא בעשרה מאמרות ובדבר ה' שמים נעשו הרי כי הדבור הוא למדרגה יותר מעשרה שהוא י"א, ולפיכך הוא מתברך בי"א ברכות עליונות שכך הוא מדריגת הדבור בפרט כאשר מפייס העני ועוד יתבאר:
Reb Meilech Biderman relates that he met an old drunk man in Meiron. This man related that when he was single it took him a long time to find a shidduch. After he finally got engaged, someone went to his kallah and said "You waited so long for THIS GUY??"
The words had SUCH A POWERFUL EFFECT that she broke off the engagement. The boy was broken, went to Meiron, started to drink and has been doing so for FIFTY YEARS.
If a bad word can have such a powerful effect, then certainly good words can have such an effect.
#THE POWEROFWORDS