לזכות ר' אברהם שרגא בן מלכה אסתר וכל ב"ב
Can two אבות הטומאה combine for a shiur. For example, if one touches a חצי עדשה [half a lentil size] of a שרץ and a חצי עדשה of שכבת זרע [the shiur of both items is a complete עדשה]. The mishna says in Taharos [1-5] and in Meilah [17b] that food that is a ראשון can combine with a שני as if it were a שני and what they touch turns into a שלישי. The gemara explains that a שני is derived from a ראשון and a ראשון and שני vis a vis a שלישי are in the same category. As the Chazon Ish explains [Taharos 1-10]: Even though they are on different levels of tumah, they nevertheless combine to make a שלישי since a שני only became that way because of the ראשון. However, this only applies to two תולדות but not to an אב and תולדה because they are in different categories.
So now the question presents itself - what about two אבות combining to compromise a shiur?
The Mishna says in Meilah [17a]:
כל שטומאתו ושיעורו שוין - מצטרפין
טומאתו ולא שיעורו שיעורו ולא טומאתו לא טומאתו [ולא] שיעורו אין מצטרפין.
Rashi writes:
טומאתו ולא שיעורו - כגון שרץ ונבלה דטומאתן שוה דשניהן הויין טומאת ערב ולא שיעורו דנבלה שיעור טומאתה בכזית [ושרץ בכעדשה]:
ולא טומאתו - [כגון נבלה ומת תרוייהו מטמאין בכזית] מת הויא טומאתו ז' ונבלה לא הויא אלא טומאת ערב:
לא טומאתו ולא שיעורו - כגון מת ושרץ דשרץ שיעורו בכעדשה וטומאתו עד הערב ומת שיעורו בכזית וטומאתו שבעה:
This means that if they are different types of tumah [they are מטמא for different amounts of time] or they have a different shiur, they do not combine. This would apply that if the tumah is alike and they have the same shiur then they CAN combine.
On the other hand, the Tosefta [Taharos 1-1] says:
אמר ר"ש, מפני מה אמרו אוכל שנטמא באב הטומאה ושנטמא בולד הטומאה מצטרפין זה עם זה מפני שאפשר לשלישי לעשות שני ואפשר לשני לעשות ראשון. ומפני מה אמרו אין השרץ והנבלה והמת מצטרפים זה עם זה לפי שא"א לשרץ לעשות נבלה ולא נבלה יכולה לעשות מת.
The Gra explains:
מפני שאפשר לשלישי לעשות שני ואפשר לשני לעשות ראשון פירוש ומשום הכי הוי כמין אחד אבל מת ונבלה לא הוי מין אחד שאין המת יכול לעשות נבלה.
A ראשון and שני can combine because they are not inherently different categories. In theory, what is a שני could be a ראשון and vice versa. Thus, they combine to compose a complete shiur. In contrast, a שרץ, human corpse and dead animal are inherently different types of tumah and thus cannot combine to comprise a shiur.
So as far as our question is concerned this would mean that half shiur שכבת זרע and half shiur שרץ cannot combine for a shiur.
[עפ"י הס' טוב טעם]