Monday, October 14, 2024

לבקש סליחה

 השבוע שוחחתי עם חבר שאמר לי שאבא שלו שיהיה בריא הוא אדם שהוא באמת מעריץ:

בנה את עצמו מאפס בעשר אצבעות. 

רק מה, אף פעם לא לא יצא לו לשמוע אותו אומר את המילה: 'סליחה', במשך יותר מחמישים שנה.

פשוט לא. גם לא בטעות. 

כמה פעמים יוצא לנו כהורים לומר סליחה לילדים שלנו? להרגיש שהתגובה שלנו הייתה בלתי מידתית. לא נכונה ולא מדויקת. שסתם 'התהפכנו' על הילדים שלנו.

האם יש לנו באמת את כוחות הנפש לעצור רגע ופשוט להגיד להם סליחה, מבלי שנחשד בחולשה?

פעם חינכתי כיתה והיו לי מעל שלושים וארבעה תלמידים. אחרי דקות מפרכות שבהם הצלחתי להשיג את השקט שייחלתי לו בכיתה וכל התלמידים היו איתי, פתאום אני קולט תלמיד אחד שהתחפש לליצן ועשה רעש מצחיק שגרם לכל הכיתה להיות על הריצפה. 

כל הקשב והריכוז של התלמידים הלך לי. הרגשתי שאני פשוט בוער מבפנים ובעיקר משתולל מכעס. 

איך הוא מעז? באופן אינסטינקטיבי שיגרתי לעברו טיל רעיל במיוחד ואמרתי לו:

"אתה מוזמן להמשיך ולהיות הליצן של הכיתה בשביל לקושש עוד כמה קולות שאולי יעזרו למעמד החברתי שלך אבל לדעתי אתה מבזבז את הזמן".

הוא הסתכל עליי בעיניים פעורות ובבת אחת עצר הכול. הצבע אזל לו מהפנים. לחצתי לו על כפתור שממש לא הייתי אמור ללחוץ. הוא ממש אבל ממש נפגע.

כל עיניי הכיתה היו עליי. לא ידעת מה לעשות? לעצור את השיעור? להמשיך כאילו כלום. לבקש סליחה באופן פרטני? הרי הפגיעה הייתה לפני כולם.

החלטתי שאני עוצר את השיעור ומבקש סליחה בפני כולם. הוא הופתע. אבל ממה שקרה אחר כך גם אני הופתעתי: לפתע כל הכיתה החלה למחוא כפיים. נדיר שהמורים שלהם מבקשים מהם סליחה.

*

בואו, כולנו טועים. לטעות זה אנושי. אבל לדעת לבקש סליחה זו כבר מדרגה אחרת. גבוהה יותר.

אז אם אתם רוצים לפתח בילדים שלכם את ההכרה, את המודעות, את הרגש כלפי התהליך הנפשי של הסליחה, נסו לפנות לעצמכם כמה דקות...גם עשר דקות יפסיקו (ברור שעדיף יותר, אבל כולנו יודעים שאתם ממש ממש עמוסים ואין לכם זמן לנשום כי ככה זה כשאתם צריכים לנהל מדינה) ותשאלו את הילדים שלכם את השאלות הבאות שאתם כמובן מוזמנים לענות עליהן ביחד אתכם:

1. האם פגעתם במישהו בשנה האחרונה?

2. האם נפגעתם? ובמידה ונפגעתם, האם יצא לכם להודיע לאדם שפגע בכם שנפגעתם ממנו?

3. האם ביקשתם סליחה מהאדם שפגעתם ממנו? אם לא, למה לא?

4. מה מונע מכם לבקש סליחה ואיך ניתן להתגבר על זה?

ספרו לילדים שלכם שגם לכם יש עימותים. בעבודה. בזוגיות. זה חלק מהאנושיות. גם לחיות אגב. אבל רק לבני אדם ניתנה היכולת לבקש סליחה. לקראת יום כיפור העניקו לילדים שלכם את הכלים לבקש סליחה. את הכלים להיות בני אדם. 

גמר חתימה טובה.