Monday, October 7, 2024

השיבנו אבינו לתורתך

 א. מי לא יודע את הוראת מרן הגרא״מ שך זצוק״ל על הדרך הנכונה לקרב בעלי תשובה, שבשעה שמתעוררת נשמתם ורוצים לברר את סוד זהותם, היה מורה ובא לא ללבן איתם שאלות באמונה דת ומדינה וכדו', אלא פשוט לקחת גמרא וללמוד איתם, ומאור שבה מחזירם למוטב.


ויש סיפור מופלא ביותר שמעתי מראש ישיבה אחד שליט׳׳א, שלפני שנים, כשהיה עדיין אברך בישיבת מיר , פנו אליו מ'אור שמח' ללמוד בחברותא עם בעל תשובה אחד טרי, דא עקא שאותו בעל תשובה עלה ובא משאול תחתיה ממש, אחרי שגדל שנים במשפחה קשה ואלימה שכ'מוצלח' שבהם כיהן כ'בורר' ידוע במא'פיות בשכונות המצוקה שבפאתי ת׳׳א, אותו גאון העיד שבקושי היה לו צלם אנוש, היה פחד להסתכל עליו, העיניים שלו, הפנים הרעות… פשוט היה נראה שאין לו בדל סיכוי להשתנות.


מכיון שהוא היה מאד מקורב להגאון רבי משה שפירא זצ׳׳ל, החליט ללכת אליו להתייעץ מה לעשות איתו… ? כשהגאון רבי משה שמע את הדברים, הוא אמר לו, הרי אתה לומד כעת טהרות, תלמד איתו בחברותא מסכת כלים… אותו אברך נבהל מהרעיון, הוא חזר ותיאר לרבי משה כיצד הוא נראה ומה הסיכוי שלו, אבל רבי משה לא זז מעמדתו, תלמד איתו סדר טהרות, מסכת כלים…!


להוראה כזאת מפורשת כבר לא יכל לסרב, הוא פנה אל אותו בעל תשובה ושאל אותו: מה אתה אומר על טהרות? ענה: שיהיה… שאל: מסכת כלים? השיב: כן כן, אני מבין ב׳׳כלים״ השאלה איזה….? למעשה הם התחילו ללמוד במרץ את שלושים פרקי מסכת כלים, ואותו בעל תשובה נתפס ללימוד ענייני טהרות עד שחזר פעמים רבות על המסכת, וכבר גמר בי' ר׳׳ש ור׳׳מ והתחיל ללמוד חזו׳׳א, ואותו אברך כבר לא היה מסוגל להשיב לו על שאלותיו העמוקות בכלים, אז הוא הלך איתו להגאון רבי משה, וכך עשרות פעמים היה הבעל תשובה הנ׳׳ל הולך ומתפלפל בלימוד בסוגי טהרות עם הגאון רבי משה, עד שהיום הוא כבר ת׳׳ח גדול ובקי מופלא בכוליה טהרות…


והביאור בעובדה זו, כפי ששמעתי מאותו ראש ישיבה שליט׳׳א, דהנה אמרו במסכת שבת (לא,א) "והיה אמונת עיתך חוסן ישועות חכמת ודעת״, דקאי על ששה סדרי משנה, ודעת זה סדר טהרות, ומכיון שהבין הגאון רבי משה שפירא זצ״ל שאותו בעל תשובה הוא חסר דע ה לחלוטין, שניהל את כל חייו כבהמה גסה וכחיית יער, לכן ביקש להרכיב לו מוח חדש ודעה צלולה, ואכן כו ח התורה פעל בו מעל למשוער ובאופן מפתיע ביותר, עד שנעשה כתינוק שנולד.


וכעי״ז שמעתי סיפור דומה, שהיה בעל תשובה באור שמח שלא הצליח להבין שום קטע גמ', ולא עזר לו כל השקעתו פשוט לא תפס כלום, ושלחו אותו להגאון ר׳ משה שפירא זצ״ל וייעץ לו ללמוד מאה פעמים סדר טהרות בגירסא, ושוב ניסה להבין גמרא ולא עזר, ואמר לו ללמוד עוד מאה ועוד מאה… עד שבארבע מאות פעמים נפתח מוחו! והיום הוא רב ת״ח.


ב. והנה סיפור זה יכול לשמש לנו כהקדמה להבנת הענין של שובבי״ם וכוח סגולת הקריאה בתורה של פרשיות הירידה למצרים ועשרת המכות עד קריעת ים סוף ומתן תורה. כי הנה הירידה למצרים היתה בעיקר גלות הדעת, וכדכתיב ״גלה עמי מבלי דעת״, וענין הדעת מוזכר בפסוקי שמות פעמים רבות, שבתחילה פרעה אמר ״לא ידעתי את ה'״(ה,ב), ובריש וארא אמר הי״ת על האבות' ושמי הוי״ה לא נודעתי להם״, וכן נאמ': ״ולקחתי אתכם לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני הוי״ה״ , ״ולמען תספר באזני בנך.. וידעתם כי אני הוי״ה״, וכן אמר יתרו ״עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלקים כי בדבר אשר זדו עליהם״ וגו', הרי מכל זה שגלות מצרים היה תיקון הדעת דכלל ישראל. ובבחינה זו היה מכונה גלות מצרים 'כור הברזל' שמטהר ומצרף, וסדר טהרות נקרא דעת, כי דעת וטהרה תלויים זב״ז. (ולכן, בסוף ליל הסדר מגיעים לשלימות תפיסת הדעת של אחד מי יודע, שנים מי יודע?).


ג. וכ״ז מתאים למש״כ האגלי טל בהקדמתו, וז״ל: כי תיקון הברית תלוי ביותר בלימוד התורה, וביותר בלימוד התורה בעיון… וע״כ עיון הלכה שהוא במוח, וכ״ש מי שמחדש חידושים הרי התיקון ג”כ במוח, ובזוה״ק, דבגלותא בתראה יתקיים בהו 'וימררו את חייהם' בעבודה קשה, זו קושיא, 'בחומר' דא ק״ו, 'ובלבנים' דא ליבון הלכה, 'ובכל עבודה בשדה' דא ברייתא, 'את כל עבודתם אשר עבדו בהם בפרך' דא תיקו. הרי דכמו שהיה התיקון במצרים… כן נעשה התיקון ע״י יגיעה ועמל בלימוד התורה, והטעם כנ״ל מפני שהתיקון הוא במוח… ומדי דברי אזכור מה ששמעתי קצת בני אדם טועין מדרך השכל בענין לימוד תוה״ק, ואמרו כי הלומד ומחדש חידושים ושמח ומתענג בלימודו אי״ז לימוד התורה כ״כ לשמה… ובאמת זה טעות מפורסם, ואדרבה כי זה היא עיקר מצות לימוד התורה להיות שש ושמח ומתענג בלימודו, ואז דברי תורה נבלעין בדמו… עכ״ל.


והנה הדברים ק״ו, שאם מאור בתורה של בעל תשובה מרוחק שברחוקים פועל פעולה כה גדולה, א״כ על אחת כמה וכמה, שאברך או בחור שיודעים להעמיק, כמה אור אדיר יש בתורתם, לרחוץ כל הכתמים, ולטהר כל עוונות עניני גל שמות תשפ"ג הובא ע"י הרב פנחס זרביב מכון למעשה לתגובות ולחומר