Sunday, February 3, 2013

Seeing The Word Of Hashem

Re the recent post on seeing the auditory, a good Yid sent me the Meshech Chochma [Chukas] which is a gem. I thank him.

. והנה רצה השי"ת שכן בדיבור אל הסלע יראו בני ישראל הדיבור האלקי, אשר יוצא מגרונו של משה - ששכינה שרויה בתוכו - איך הוא פועל בסלע, ויהיו רואים את הנשמע, ויהיה להם זה לחיזוק האמונה מעין המעמד הנכבד, אשר רצה השם, שיהיה קודם כריתות ברית בערבות מואב. ולכך צוה שיהיה גם אהרן, דהיינו תרי שושביני (זוהר ויקרא נג) [שושבינא דמלכא משה, שושביני דמטרוניתא אהרן]. ולהורות מוסר לבני ישראל, כי הסלע הוא מתפעל מן הדיבור האלקי. והמה המרו את רוחו, והדיבור האלקי לא פעל בהם להיות נכנעים לעבודתו יתברך ולעשות ככל מוצא פי ה'. ולפי זה היה מהיאות כי בני ישראל יכינו את עיניהם להיות פקוחות לראות את הדיבור האלקי, ויקדשו חוש הראות לראות דבר קדשו. וזה (פסוק ח) "ודברתם אל הסלע לעיניהם" - שיכינו עיניהם. אבל משה מכעסו על העם אמר (פסוק יו"ד): "שמעו נא המורים", ולא צוה על הכנת חוש הראות, ולכך לא פעל הדיבור האלקי מאומה, והיה צריך להכותו, וזה עון למעלת משה, לא לזולתו. וזה דרך קרוב לפשט לפי עניות דעתי. ואין לתפוס כי הדיבור היה ממשה, כי זה לא יסופק, שכבר אמרו חכמינו ז"ל (זוהר פנחס רלב): שכינה מדברת מתוך גרונו של משה. וזה היה להם לאות כי השכינה היא שרויה בקרבו, וכל מה שמדבר בשם השם, הכל הוא כשומע מפי הקב"ה. ולכן בודאי היה בזה חיזוק האמונה בלבב בני ישראל. "ולא האמנתם" הוא פועל יוצא - שלא השרישו אמונה בלבב בני ישראל. ודייק בכל זה