Wednesday, July 29, 2015

Eilu Vi-eilu - #6

In a letter, Rav Kook explains how two opposites can both be true.
 
מצד המחשבה העליונה הסוקרת את עומקם של דברים, אין במציאות בכלל הפכים וכל מקום שיש הפכים יש שם בודאי איזה תנאי נעלם שכשיתפרש נמצא ששני המשפטים שנראו במבטא ובציור הפכים שאחד מהם הוא בנוי על צד אחד מהמשפט והשני על צד אחר. ונמצא שע"י שני ההפכים יחדיו אנו רואים את המשפט משני צדדיו, ונמצא שאין כאן הפכים בדרך החלט ומצידם אין כאן נושא אחד כיון שהיחוסים של הנושא הם שונים.  
 
[אגרות ח"ב עמ' קלג]
 
From the birds eye perspective of Hashem, כביכול, two contradictory approaches are merely two different ways of relating to the same reality. They are both correct from their point of view.
 
You can ask me what the purpose of an iphone is and I will tell you that it makes phone calls. A second person will say that it is used for texting. A third person will say that it is a camera, and so on and so forth. They are all correct.
 
He says the same idea in another place:
 
 אלו ואלו דברי אלקים חיים הכוונה שתלוי לפי המקבלים אם היו מונהגים ע"פ הנהגה שמשיג זה החכם או מונהגים הם אחרי דרך חכמים אחרים
[מאורות הראי"ה חנוכה עמ' רע"א]
 
Each Sage views things from his unique perspective [or that of his teachers] which is a reflection of the Divine perspective.
 
This seems to accord with the approach we saw earlier of Rebbe Tzadok and the Maharal. See also Rav Dessler in Michtav M'Eliyahu [3/ 353; 5/ 215].
 
I would be indebted to anybody who can share with me important sources on this issue that I may have missed.
 
Thank You:-).