Wednesday, July 22, 2015

Eilu Vi-eilu - Part 2

 
"אר"א אר"ח ת"ח מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי ד' ורב שלום בניך א"ת בניך אלא בוניך כו'".
 
יש טועים שחושבים שהשלום העולמי לא יבנה כ"א ע"י צביון אחד בדיעות ותכונות. א"כ כשרואים ת"ח חוקרים בחכמה, וע"י המחקר מתרבים הצדדים והשיטות, חושבים שבזה הם גורמים למחלוקת והפך השלום. ובאמת אינו כן, כי השלום האמיתי א"א שיבא לעולם כ"א דוקא ע"י תואר של ריבוי השלום. הריבוי של השלום הוא שיתראו כל הצדדים וכל , השיטות שיש בחכמה, ויתבררו איך כולם יש להם מקום כל דבר לפי ערכו מקומו וענינו. ואדרבא, הענינים הנראים כמיותרים או כסותרים, כשמתגלה החכמה האמיתית לכל צדדיה יראו שרק ע"י קיבוץ כל החלקים וכל הפרטים, וכל הדיעות הנראות שונות וכל המקצעות החלוקות, דוקא על ידם יראה אור האמת והצדק, ודעת ד' יראתו ואהבתו, ואור תורת אמת. ע"כ ת"ח מרבים שלום נעולם, מה שהם מרחיבים, מבארים ומילדים דברי חכמה חדשים בפנים מפנים שונים, שיש בהם ריבוי וחילוק ענינים, בזה הם מרבים שלום, שנאמר "וכל בניך למודי ד'" כולם יכירו שכולם, גם ההפכים בדרכיהם ושיטותיהם כפי הנראה, המה כולם למודי ד', בכ"א מהנה יש צד שיתגלה ע"י ידיעת ד' ואור האמת. "ורב שלום בניך", לא אמר גדול שלום בניך, שמורה על ציור גוף אחד גדול, שאז היו הדברים מתאימים לאותו הרעיון המדומה, שהשלום צריך הוא דוקא לדברים אחדים ושיווי רעיונות, שזה באמת מגרע כח החכמה והרחבת הדעת. כי אור הדעת צריך לצאת לכל צדדיו, לכל הפנים של אורה שיש בו, והריבוי הוא רב שלום בניך.
 
אל תקרי בניך אלא כוניך, הבנין יבנה מחלקים שונים, והאמת של אור העולם יבנה מצדדים שונים, משיטות שונות, שאלו ואלו דברי אלהים חיים. מדרכי עבודה והדרכה וחינוך שונים, שכ"א תופסת את מקומה וערכה. והכלל כי אין ראוי לאבד כל כשרון וכל שלימות, כ"א להרחיבו ולמצא לו מקום, ואם תראה סתירה ממושג למושג, בזה תבנה החכמה ביתה. וצריך לעיין בדברים איך למצא את התוך הפנימי שבמושגים, שבזה יתישרו הדברים ולא יהיו סותרים זא"ז, וריבוי הדיעות שבא ע"י השתנות הנפשות והחינוכים, דוקא הוא הוא המעשיר את החכמה והגורם הרחבתה. שלסוף יובנו כל הדברים כראוי, ויוכר שאי אפשר הי' לבנין השלום שיבנה כ"א ע"י כל אותם ההשפעות שהיו נראות כמנצחות זא"ז.
 
"יהי שלום בחילך", החיל, מקום החיל או הכחות העובדים, הם מתברכים בברכת שלום, ומה שלומם, לא שיהיו כולנו כח שוה דא"כ מנין תהי' פעולת החיים, כי דוקא ע"י ריבוי הכחות והתנגדותם, ימצא החיים. אלא שנערך ההבדל וההתנגדות בערך מתאים, שכולם מובילים למטרה אחת, ע"כ נמצא "שלוה בארמנותיך", שקט ושלוה במקום הדרוש שקט, במרכז התכלית. "למען אחי ורע" , שלכולם יהי' מקום לעבודה, עבודת שכל ועבודת נטיה ורגש. "אדברה נא שלום בך", המצב של ההתאחדות הבא מקיבוץ כחות ודעות נפזרות. "למען בית ד' אלהינו", התכלית הנרצה, הנקודה שהכל עבורו עובדים. "אבקשה טוב לך", הטוב הנאסף מכלי השלום שהוא מחזיק הברכהי. "ד' עז לעמו יתן", יתן להם חיים מלאים ענין, שהם עז, וכשהחיים מלאים ענין, מלאים הם צדדים רבים ונבנים מהרכבות של כחות רבים. ע"כ זאת היא ברכת השלום האמתית הבאה מהעז.
 
"ד' יברך את עמו בשלום", וברכת השלום הבאה מהעז. היא השלום של התאחדות כל ההפכים. אבל צריך שימצאו הפכים כדי שיהי' מי שיעבוד ומה שיתאחדו, ואז הברכה ניכרת ע"י כח אלו ואלו דברי אלהים חיים. ע"כ שלום הוא שמו של הקב"השהוא בעל הכחות- כולם, הכל יכול וכוללם יחד, יהי שמו הגדול מבורך מן העולם ועד העולם.
ואני תפילתי לך ד' עת רצון, הנותן מפיו חכמה דעת ותבונה, אל תצל מפי דבר אמת עד מאד, ותצילני מכל מכשול ושגיאה בהלכה ואגדה, תען לשוני אמרתיך כי תלמדני חוקיך, לך אני הושיעני כי פיקודיך דרשתי. ותזכני להוציא מאויי לבבי, למען כבוד שם קדשך, מן הכח אל הפועל. ותחנני ברוח עצה וגבורה דעת ויראת ד', ותזכני לראות בשמחת גוייך, להתהלל עם נחלתיך, בתתך מציון ישועה לישראל תפארתך. והנני חותם דברי בהודאה, בדברי הכתוב', ד' אלהי אתה ארוממך, אודה שמך כי עשית פלא עצות מרחוק אמונה אמן. ואתפלל על העתיד לבא, וגם עד זקנה ושיבה אלהים אל תעזבני עד אגיד זרעך לדור לכל יבא גבורתיך. 
 
The Gemara in Brachos concludes:
 
R. Eleazar said in the name of R. Chanina: The disciples of the wise increase peace in the world, as
it says, And all your children shall be taught of the Hashem, and great shall be the peace of your
children. Read not banayich [your children] but bonayich [your builders]. Great peace have they that
love your law, and there is no stumbling for them. Peace be within your walls and prosperity within
your palaces. For my brethren and companions’ sake I will now say, Peace be within you. For the
sake of the house of the Lord our God I will seek your good. Hashem will give strength unto His
people, Hashem will bless His people with peace.

People think that peace means that everybody agrees. The opposite is true. Peace is built when there are a plethora of variant opinions and all of them combine to form a beautiful mosiac of unity. Shalom comes from "shleimus" - completeness and perfection.

 That is why Talmidei Chachomim increase peace in the world. On the surface - they increase discord and disunity - they are ALWAYS arguing! But the reality is that peace is achieved when there is a broad multi-faceted approach to life. This is created by the Talmidei Chachomim who show us the many levels and aspects of truth. It is a ריבוי שלום - a broad expansive peace, not a narrow, one-sided, close-minded peace. Not a שלום גדול which would imply that there is one large organism of peace, where many different people think ALIKE. NO! ריבוי שלום implies that there is peace when people DISAGREE. ריבוי is a multiplicity of opinions.

ורב שלום בניך אל תקרי בניך אלא בוניך- The sons of peace are "builders of peace". Just as a building is composed of many parts and that is what creates a solid structure, so is peace built upon variant opinions.

יהי שלום בחילך - There is "shalom" in the חיל -army. Many different positions and jobs creates a strong army. If EVERYBODY were doing the same job it would be BAD NEWS! We need foot sodiers and pilots and cooks and intelligence people etc. etc.

שלוה בארמנותיך - Serenity in your palaces. Where there needs to be serenity there is. On a deeper level all of the arguments are based on love.

ה' עז לעמו יתן - Hashem gives us strength. Peace is not built based on weakness or meekness but on strength. After we are all strong and firm in our opinions, each side will feel confident and non-threatened by the opposing opinions.

ה' יברך את עמו בשלום - Hashem's name is Peace [Shmos Rabbah 52/5]. When we combine to reveal the many perspectives, we have discovered the "mind" of Hashem and are thus blessed with Shalom.

THAT is what אלו ואלו דברי אלקים חיים means. Both Beis Hillel and Beis Shammai combine to form a greater whole based on diverging opinions. Hashem is not a "narrow" thinker. There is not just ONE perspective. לא תעשון כן לה' אלקיכם - Chasidim explain this pasuk to mean "Don't say that Hashem is כן like THIS and no other way".

Hashem has room in his world for Briskers and Chazon Ish-nikers and for Breslovers and for Intellectuals and for Sefardim with pure innocent faith and for Chabadnikim who study the deep kabbala of the "שבעה נשיאים" and for kanoishe Hungarians whose wives shave there heads and for ALL types. Teaneck Jews, Five Towns Jews, LA Jews, Ramat Beit Shmesh Jews, Beitar Jews, Tzefat Jews, Bat Ayin Jews, Gush Etzion Jews and EVEN Bnei Brak Jews!

We have to open our minds and hearts to all types of Jews and not just "tolerate" them but actually "embrace" them as being another facet of Divine truth.

This does NOT mean that EVERYTHING everyone says is Truth but that many times we can't accept an attitude different from the one we were raised to believe even when it has validity and this causes friction between Jews.

On a personal level - accept your wife. She is different and she is female. She will NEVER think exactly like you. If you want to live only with someone who thinks exactly like you then you will be single forever.

Accept your children. They have your genes but minds of their own. You didn't follow exactly along your parents path [in all likelihood] and expect the same of your children. What makes the world beautiful is the multiplicity of approaches, when all pathways lead to Hashem, and everyone is respectful of the other approaches.

Hashem is a BIG Rebbe. He is the Rebbe of EVERY Torah true branch of Judaism. They all have a source in His vast and broad Torah.