Sunday, July 19, 2015

Bas Mitzva - Gender Equality


Regarding our recent post about the sefer that is devoted attacking the Igros Moshe:

I saw the following letter to the editor in a Satmar Torah journal. It is well known that Satmar doesn't exactly accept the psakim of Rav Moshe [notwithstanding the fact that I called him "Rabban Shel Kol Yisrael"]. The anonymous writer referenced the sefer and writes as follows:
בענין חגיגת בת מצוה

ראיתי בקובץ ב' במאמרו של הרה"ג ר' ישראל דוד הארפענעס שליט"א אב"ד ישראל והזמנים, שדן בענין חגיגת בת מצוה אם יש בזה משום איסור ובחקותיהם לא תלכו, והביא בשם האגר"מ ח"א סי' ק"ד וח"ב סי' שכתב שאם רוצין יכולין לערוך סעודת בת מצוה ואין בזה איסור של ובחוקותיהם.
והנה מלבד שמה שאנחנו לא קיבלנו פסקיו של האי גאון, וכבר מחו לה לפסקי הספר הנ"ל מאה עוכלי בעוכלא [פה כתוב שם הספר שאני משמיט] שי"ל זה עשרות בשנים, עוד דברים בגו, כי אף אם נניח שאין בזה משום ובחקותיהם לא תלכו, יש בזה משום התדמות והליכה בחוקות הרעפארמער למיניהם, וכוונת מין למינות ואין לנו להתדמות להם בשום פנים ואופן
ואנחנו יוצאי מדינת אונגארן קיבלנו מאת מרן החתם סופר זי"ע כי חדש אסור מן התורה ואין לך חדש יותר מזה. ופשוט הוא בתכלית הפשוט ואין להאריך בזה. גם יש בזה משום סרך שויון הנשים אשר מטעם זה  הרעפארמער אין רוצים לברך ברכת שלא עשני אשה, כי מחוק הדעמאקראטיע להשוות אשה לאיש לכל דבר ואף להקדימם ואין להם חלק ונחלה בבית אבותינו ועיין מה שכתב מרן רביה"ק מסאטמאר זי"ע בענין  הדעמאקראטיע בספרו ויואל משה יע"ש
ואסתפק בזה
אחד מלומדי הכוללים
פה וויליאמסבורג יע"א
 
I guess that means that we won't be invited to any Satmar Bas Mitzva bashes any time soon.
 
Oh well.
 
I [bi-aniyusi] say נהרא נהרא ופשטיה - everybody should follow their traditions and respect those who have different traditions. Those who distort the tradition [whether it is individuals or groups וד"ל] must be "called out" and banned. Just because it is the nine days doesn't mean that it is a free for all and we respect everybody's right to be an apikorus.