Wednesday, February 15, 2017

When Was The Torah Given?



On what day was the Torah revealed to Israel? The majority opinion is that the Torah was given on the sixth day of Sivan. Rabbi Yossi, however, disagreed, arguing that the Torah was given on the seventh of Sivan (Shabbat 86b).

What is the essence of this disagreement? What is the significance of the date of Matan Torah?

Perfecting Creation

Rav Kook explained that the Sages were debating the fundamental goal of the Torah. The sixth and seventh of Sivan correspond to the very first sixth and seventh days in history — the sixth and seventh day of Creation.

Most of the Sages associated the Siniatic revelation with the sixth day of Creation, the day that mankind was created. This connection indicates that the primary objective of the Torah is to complete that act of Creation — the birth of humanity. The goal of Torah is to perfect humanity, to recreate it in a holier, purer form.

Rabbi Yossi, on the other hand, wanted to stress an even higher goal of the Torah. For after the Torah has made its mark on mankind and its ideals have been internalized in the human heart, it will then take root into the innermost soul of the world, uplifting and refining the entire universe.

In terms of this ultimate goal of the Torah, it is fitting that the Torah be revealed to the world on the seventh day, the concluding day of Creation. Through the seventh day, the Torah is linked to the true culmination of Creation — the Sabbath, the day of ultimate perfection and rest.

[ravkooktorah.org]


החודש המיוחד שבו ראויה היתה התורה להנתן, מונה הוא את ימיו כבימי בראשית. התורה, שהיא צורת האדם, המחשבה העליונה העושה את האדם לאדם מצד אחד, היא ג"כ צורת העולם כולו, אחרי אשר תחתום התורה את חותמה על האדם, אחרי שתכתב על לוח לבו. אחרי שהאידיאלים האלהיים של תורת אלהים אמת, ישתרשו בתוכיות נשמת היקום כולו, מצד הערך הראשון של הופעת התורה על האדם, להשלים אותו, לבראותו כבריה חדשה בצורה תמימה, ראויה היא התורה להנתן בששי בחודש, במנין המתאים ליצירת האדם בששי לימי בראשית. אולם לערך היותר מתרחב, למגמתה של תורה ביחושה אל ההויה כולה, שתתעלה ע"י עילוייו של האדם ע"י התורה, השלמת צורתה של ההויה, בנשמה היתירה שבאדם, שהעולמים כולם מתעלים בעילויה, זאת היא מנוחת חי העולמים ביום השבת, ביום שחודשה בו מנוחה לעולם, לתן לו את השלמתו העליונה, ראויה מצד זה, התורה להנתן בשבעה בחודש. וכאשר תואמות הן שתי הפעולות הגדולות הללו, הארת צורת האדם באור האלהי העליון, באופן שתהיה עי"ז ראויה להיות צורה מרכזית, להחיות את כל היקום כולו, לאחדו ולהאירו, ע"כ קיימות הנה שתי ההשקפות ביחד, בשישי בחודש נתנו עשרת הדברות לישראל, רבי יוסי אומר בשבעה בו .