Monday, August 21, 2017

Pure Faith

לע"נ אסתר בת שמואל 


There are at least two issues that a believer and serious Ben and Bas Torah have with studying secular wisdom. One is the CONTENT of what is studied that often contains ideas that are antithetical to our belief system. The other is the very APPROACH. When one studies Torah it must be done with humility, a sense of awe, a willingness to subordinate one's own ideas to those greater than him and to tradition. The belief that as time progresses we in many ways become more distant from the truth and the source. When one studies secular wisdom the intellect is the final arbiter of truth. If it makes sense to me then it is correct. If not - not. As time progresses we become wiser and get closer and closer to the truth. A person who studies secular wisdoms often loses his purity and simple faith. You see it clearly. 

I believe [and maybe I am wrong] is that secular wisdom is too valuable to completely ignore. It enhances Torah knowledge in many ways and enables one to appreciate and function effectively in this world. But to the impressionable young mind it is fraught with danger. So the system should be that in one's youth he studies almost exclusively Torah subjects and then when he gets older and is already imbibed with a broad deep, knowledge of Torah and has a strong basis in Emunah then he can dabble in secular wisdoms if he is so inclined. 

Rav Kook ztz"l felt this way and I the small worm that I am can't help but agree. But not every gadol felt this way. 

Of course this may sound weird to the reader because we were all raised to study secular subjects from the youngest age. But just because we are used to a certain way doesn't make it true. We weren't raised that way because anyone went to gedolei Torah to ask what they ruled on the matter. 

I see very clearly that the more secular education one has in his youth, the weaker the faith and lower the level of observance [in many cases]. There are other factors as well such as that such people are also much more likely to have unlimited internet access [which as I have written many times is unbelievable - the internet is full of filth, pornography, vulgarity and every evil human thought and character trait and yet parents give their kids full, unmonitored access] and other reasons but the secular education is part of it. Before I ever learned anything deep about our Emunah, I learned that we were descended from monkeys. That is not a way to raise pure Jewish children.

Here are Rav Dessler's thoughts:



ובאמת, הבדל יסודי זה בעבודת ה' בין התמים והשכלי רואים אנו בחיי יום יום בהבדל שבין אלו שנתחנכו על ברכי התורה ויראת שמים בלבד מקטנותם, שאמונתן היא פנימית ונובעת מנפש טהורה השרויה כל ימיה בתורת ה', ובין אלו שחונכו על יסוד חכמות חיצוניות, או שחינוכם כלל גם חכמות אלו. אלה, אפילו אם הם מאמינים אמונתם נובעת מהכרת שכלם ולא "מעצמם", כמש"כ מהר"ל, ותמיד מתלבטים הם בקושיות וספקות ובירורים שכליים בעניני אמונה. לתמימות בעבודת ה' אינם זוכים. והסבה לזה היא שהחכמות החיצוניות בדרך כלל משרישות באדם גישה שכלית לכל דבר, ומלמדות לאדם שלא לקבל שום דבר עד שמבינו בשכלו. וזהו בניגוד לדרך התורה, כי למי שהולך בדרך התורה ברור בלי שום ספק שמה שנתברר למשה רבינו ולרבי עקיבא ולכל גדולי הדורות בעניני אלוקות וחיובי האדם יש לו ערך רב יותר ללא שיעור וללא דמיון ממה שנתברר לי הקטן בשכלי הפעוט והנגוע.

ומזה יצא לנו דרך איך לגשת אל סולם התמימות. מי שמשקיע את עצמו בתורה מנעוריו, כמש"כ אצל יעקב "יושב אהלים, אהלו של שם ואהלו של עבר" (רש"י), ומדבק את נפשו לדרך התורה ומתקרב אל ה' בעבודתו, עבודת הלב, יתכן שבזמן מן הזמנים יזכה לסייעתא דשמיא להגיע את תחתית סולם התמימות. וכיון שרוח התורה היא המדריכה את נפשו אפשר שימשיך לעלות מעלה מעלה. (מכתב מאליהו חלק ה עמוד קיד)