לרפואת שרה לאה בת רבקה
The Torah says [13/2] that the first born of a person and animal are mine. באדם ובבהמה לי הוא. It is striking that he Torah mentions man and animal in the same breath. The reason is that at the source, the soul of man and animal come from the same place. The pasuk says "ותוצא הארץ נפש חיה" - The earth produced a living soul which includes - according to Chazal - not only animals but Adam Ha-rishon as well. If we go high enough, we can reveal this connection of man to all animals and thereby bring the general salavation as the pasuk says "אדם ובהמה תושיע השם".
So now the pasuk "dances": באדם ובבהמה לי הוא. Man and animal in the same breath.
Bi-lashon Hatzadik:
באדם ובבהמה לי הוא.
בעצם יש אחדות פנימית ושרשית בנפש כל חי. והנפש הכוללת, נפש החיים, מקפת היא את נפש האדם ואת נפש הבהמה. "תוצא הארץ נפש חיה למינה", כלול בזה "נפשו של אדם הראשון" (ב"ר), שגם נפש הבהמה, להחיות בהמה רבה אשר על הארץ, מצדה היא נמשכת. אמנם דוקא בתכונה אנושית חפשית עליונה, בתכונה של התגלות הקודש העליון, אפשר להודיע ולגלות את החבור השרשי, שיש לאדם עם הבהמה מצד הנפשיות, ולכונן את הישועה הכללית לכל, "אדם ובהמה תושיע ד'". באדם ובבהמה לי הוא.