Tuesday, October 9, 2018

All One

The Medrash says:


"ושבתי בשלום אל בית אבי" - ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי: נטל הקדוש ברוך הוא שיחתן של אבות ועשאן מפתח לגאולתן של בנים. אמר לו הקדוש ברוך הוא :אתה אמרת "והיה לי לאלקים", חייך כל טובות וברכות ונחמות שאני נותן לבניך איני נותנן אלא בלשון הזה. שנאמר:
(זכריה יד) "והיה ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלים"
(ישעיה יא) "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו"
(יואל ד) "והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס"
(ישעיה כז) "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול" וגו'.


The key to the geulah is the word והיה. Why? 

The word והיה turns the past into the future. "היה" is past tense while "והיה" is future tense. The geulah means that we will view the past from a perspective of what happens in the future. 

The medrash is saying that what looks like strict judgment will be revealed as kindness. Yaakov was saying "והיה הוי"ה לי לאלקים" - What looked like אלקים - strict judgment, was really הוי"ה - kindness. 

"שמע ישראל הוי"ה אלקינו הוי"ה אחד" - Listen Yisrael - the kindness of Hashem [הוי"ה] is also the judgment of Hashem [אלקינו] and in the future we will see that הוי"ה אחד - it is all one facet of kindness. 

[עי' מכתב מאליהו ח"ה עמ' 336]