חולין דף קל"ט ע"ב מסקינן אמר רב המנונא הכל מודים בערכין אע"ג דלא אמר עלי מיחייב דכתיב ונתן את הערכך חולין הן בידך עד שיבואו לידי גזבר יעוי"ש ונמצא דבערכין יש חידוש דין מיוחד דאי אפשר לה לקדושה לחול עלייהו בהפרשה בעלמא.
וקשה לפי זה האיך נפרנס את דברי הברייתא המובאה בעבודה זרה דף י"ג ע"א אין מקדישין ואין מחרימין ואין מעריכין בזמן הזה ואם הקדיש והחרים והעריך בהמה תיעקר פירות כסות וכלים ירקבו והיינו משום תקלה דמעילה כמבואר שם. והשתא תינח מקדישין ומחרימין דמצי קדושה לחול עלייהו בהפרשה שפיר איכא למיחש למעילה אבל מעריכין מאי תקלה שייכת בהו מאחר דבין כך ובין כך אין בהן קדושה מבלי נתינה לידו של גזבר וצריך עיון. ועיין עוד בסוגיא דערכין דף ה' ע"ב בהא דאמר שם וערכו נגנז ופריך דליהוי כחטאות המתות דגם התם איכא לאקשויי כנ"ל.
[מדברי ראש הישיבה זצ"ל]
וקשה לפי זה האיך נפרנס את דברי הברייתא המובאה בעבודה זרה דף י"ג ע"א אין מקדישין ואין מחרימין ואין מעריכין בזמן הזה ואם הקדיש והחרים והעריך בהמה תיעקר פירות כסות וכלים ירקבו והיינו משום תקלה דמעילה כמבואר שם. והשתא תינח מקדישין ומחרימין דמצי קדושה לחול עלייהו בהפרשה שפיר איכא למיחש למעילה אבל מעריכין מאי תקלה שייכת בהו מאחר דבין כך ובין כך אין בהן קדושה מבלי נתינה לידו של גזבר וצריך עיון. ועיין עוד בסוגיא דערכין דף ה' ע"ב בהא דאמר שם וערכו נגנז ופריך דליהוי כחטאות המתות דגם התם איכא לאקשויי כנ"ל.
[מדברי ראש הישיבה זצ"ל]