Saturday, December 21, 2019

Why Is Our Generation So Holy?

The Slonimer Rebbe ztz"l [the Nesivos Shalom] asked how it is that our generation has seen a flourishing of Torah unprecedented in our history including a Teshuva movement never before seen? 


"דור של דקדוקי תורה ודקדוקי מצווה. אוהלי התורה פורחים ולימוד התורה בהם הוא ברמה גבוהה ביותר, ויחד עם היכלי החסידות משגשגים במלוא תפארתם, וכמו כן תנועת התשובה המופלאה והמדהימה שלא שמענו שיהיה כעין זה בשום דור והלא מאליה נשאלת השאלה מי ילד לנו את כל אלה? מי הוא שבכוחו לטפח ולגדל דור שכזה שגם בדורות שלפנינו לא הצליחו להקים.

He offers 3 explanations. 

1] An act of Hashem. Plain and simple.

ובודאי שאין לכך כל הסבר טבעי אלא שהקב"ה לבדו, אני ה' בכבודי ובעצמי, טיפח וריבה הדור הזה לעושה נפלאות גדולות לבדו.

2] In the zchus of the Kedoshim who died in the Holocaust. 

בזכות אותם קדושים. כיוון שכל מאורע רוחני נחתם בחותם הנצחיות הרי שעל אחת כמה וכמה שהעקדה הזו שכל אחד מהקדושים השאיר אחריו קדושה בעולם. ומגודל קידוש השם של שישה מליוני קדושים אין לשער איך הבריאה נתרוממה  ונתקדשה ללא ערוך. וכן בדורנו שהצוררים ימ"ש הרגו כמליון ילדי ישראל רובם ככולם קדושים וטהורים. הרי הקב"ה שולח עוד פעם לדורנו את מליון הילדים האלו. ואלו הן נשמות לוהטות. נשמות של קדושים וטהורים שנהרגו על קידוש השם. ובזה יש להבין גם את התופעה המופלאה של בעלי תשובה בדורנו, שגם כן אין לה שום הסבר טבעי. איך זה שרבים,רבים ומהם שעמדו ברום פסגת האושר החיים החילונים, זונחים כל מעמד והכבוד כדי לבוא ולהסתפח בנחלת ה' תוך גילויים מופלאים של גדלות ומסירות נפש.

3] A mystical explanation: The holy souls that were killed by the Nazis came back and, among other things, brought their parents back in Teshuva. 

והסיבה השלישית שנוגעת בעולם הסוד, אומר הרבי, במסכת גיטין נז: מסופר על אותם 400 ילדים וילדות שנשבו לקלון, הרגישו בעצמם לאן לוקחים אותם ושאלו מה יהיה דינם אם יטביעו עצמם, אמר הגדול שבהם: מבשן אשיב, אשיב ממצולות ים. ונאמר בספרים הקדושים ש400 הילדים הללו נשלחו עוד פעם לעולם הזה להשלים את חייהם ובשכר מסירת הנפש שלהם העניקו להם מדרגות עליונות. רעיון זה מסביר את מקור הטהרה שירדה לעולם, טהרה שבאה לידי ביטוי בדור שרבים חוזרים בו בתשובה גם כשאין סיבה הגיונית לכך. הרבי אומר כי חלק מאותם נפשות שזכו למות על קידוש ה' בעברן, חוזרות לעולם ומכיוון שהן כל כך טהורות, כבר בתור ילדים הם חוזרים ומחזירים בתשובה את הוריהם. הרבי מדמה את כל התופעה הזו לגשמי ברכה שיורדים אחר עצירת גשמים. כן ברוחניות אחרי בחינת "עצירת גשמים" משפיעים מן השמים "גשמי ברכה ורב שפע,"-רוחני. "מאמר זה", מסכם הרבי, "היה לנו כטל תחיה באותם ימים קשים בהיותנו אפופים רוח נכאים...וברוך ה' שזכינו להיות בדור הזה של גשמי ברכה, וכאמור שכל זה אכן מכוחם של קדושים, זכותם תגן עלינו."