Sunday, October 31, 2021

Universalism Reconsidered

R' Sacks of blessed memory has a very universalist thrust which causes him - at times - to distort the texts and our tradition. [This of course doesn't detract from his tremendous zchuyos]. Case in point: 

Or consider Tishri, the holiest month of the Jewish year. On the first day of Rosh Hashanah, as well as reading about the birth of Yitzchak, we read of how an angel came to the aid of Hagar and Yishmael. “What is the matter, Hagar? Do not be afraid. God has heard the boy crying as he lies there. Lift the boy up and take him by the hand, for I will make him into a great nation” (Gen. 21:17-18). Yishmael was not destined to be a carrier of the covenant, yet he was rescued and blessed.

On Yom Kippur, in the afternoon, after we have spent most of the day fasting and making confession, we read the book of Yonah, in which we discover that the Prophet uttered a mere five Hebrew words (“In forty days Nineveh will be destroyed”) and then the entire population – Assyrians, Israel’s enemies – repented. Tradition takes this as the model of collective repentance.

On Succot we read Zechariah’s prophecy that in days to come all the nations will come to Jerusalem to celebrate the festival of rain (Zech. 14:16-19).

----------

All true. 

1] But he didn't mention that Yishmael is called a פרא אדם. 

The pasuk should say אדם פרא, first אדם and then פרא like we say אדם גדול and not גדול אדם. The commentators explain that he was really a פרא. That is the noun. The adjective was that he was an אדם.....  

Also, the pasuk "כי ביצחק יקרא לך זרע" excludes Yishmael [and his seed] from the brachos Hashem gave to Avraham. Only Yitzchak is the chosen son. That is why Hashem agreed when Sarah expelled Yishmael. The Torah and Chazal don't see Yishmael favorably. 



המהרח"ו בבאורו על פסוקים אלו בתהלים, כותב כך:

"כבר ידעת כי הגלויות אינם אלא ארבע. בבל ומדי ויוון ואדום. אבל עוד עתידין ישראל להיות באחרית הימים בגלות ישמעאל... והנה בהיות ישראל בגלויות הארבעה, הם עתידין לומר, 'לולי ה' שהיה לנו יאמר נא ישראל'... אבל יש עוד גלות חמישי אחרון לכולם וקשה מכולם, והיא גלות ישמעאל הנקרא פרא אדם, ואינו נמשל לחיות. ואז יאמרו ישראל באופן אחר. 'לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם. כי להיותו אדם לסיבת היותו בן אברהם, ויש לו זכות אבות כמו שמצינו שאמר 'לו ישמעאל יחיה לפניך', וגם יש לו זכות המילה... ולכן גלותו תקיפה משאר ד' מלכויות".

נראה מדרש קדום בשם "פרקי דרבי אליעזר" אשר כתבו רבי אליעזר בן הוּרקנוּס, ושם כתוב כך:

"ששה נקראו בשמותן עד שלא נולדו ואלו הן, יצחק, וישמעאל, ומשה רבינו, ושלמה, ויאשיהו, ושמו של משיח... ולמה נקרא שמו ישמעאל, שעתיד הקב״ה לשמוע נאקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, לפיכך נקרא שמו ישמעאל, שנאמר ישמע אל ויענם".


2] According to the Bavli, the people of Ninveh did a proper Teshuvah. According to the Yerushalmi - it was fake news!! 

אמר רבן שמעון בן לקיש תשובה של רמיות עשו אנשי נינוה. מה עשו? רבי חונה בשם ר”ש בן חלפותא – העמידו עגלים מבפנים ואימותיהם מבחוץ, סייחים מבפנים ואימותיהם מבחוץ, והוון אילין געיי מן הכא ואילין געיי מן הכא (= היו אלו גועים מכאן ואלו גועים מכאן). אמרין – אין לית מתרחם עלינן, לינן מרחמין עליהון! (= אם אינך מרחם עלינו אנחנו לא מרחמים עליהם) הה”ד (יואל א’, י”ח) “מה נאנחה בהמה נבכו עדרי בקר וכו'”…
(יונה ג’, ח’) “וישבו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם” – א”ר יוחנן – מה שהיה בכף ידיהם החזירו מה שהיה בשידה תיבה ומגדל לא החזירו.

3] He quotes one pasuk from Zecharia. But let us see the pasuk in context and the universalist thrust is reframed: