Thursday, August 18, 2022

The Beauty Of The Old

לזכות אסתר רות בת נעמי שרה לזיווג הגון

והיה אם שמוע תשמעו

"ד"א אם שמע בישן תשמע בחדש ואם יפנה לבבך שוב לא תשמע".

חיבוב ידיעת התורה אפשרית בב' אופנים, האחת היא מצד ערך התורה ושלימותה, דהיינו האהבה הזכה הראויה לה, והב' היא מצד חשק כל ידיעה שהוא בטבע האדם. והנה הוא תנאי מיוחד לתורה שתהי' האהבה אלי' מצד אהבתה וערכה הקדוש, ע"כ גם דברים ישנים שכבר שמע, בכל יום יהיו בעיניך כחדשים. ורק אז ישמע ג"כ בחדש, שיערה עליו רוח להשכיל ג"כ דברים חדשים, ויהי' כמעין המתגבר וכנהר שאינו פוסק כחק העוסק בתורה לשמה , אם שמע בישן, שהוא מורה שהשמיעה היא מאהבת התורה, תשמע בחדש ג"כ. .ואם יפנה לבבך מן הישן ולא תאבה רק לשמע חדשות, שהוא אות שאהבת התורה מצד ערכה המרומם והנעלה נאבד מרגש נפשך ונשאר רק החלק הגס של אהבת ידיעות חדשות, שוב לא תשמע, כי לגס נפש כזה לא תטיב התורה פני' ולא יתקבלו על לבבו עניני התורה, וסוף שיאבד ג"כ החשק הראוי אפי' לערך ידיעות חדשות, כי רוצה ד' את יראיו.
 
Love Torah not only when it is new and intellectually stimulating but b/c it is Dvar Hashem.  If you do, then you will even review things you already know. Paradoxically, if you hear the old - you will see novel ideas and concepts you hadn't noticed before. If you only look for the new and exciting - eventually you will find other new and exciting things and abandon Torah. 

We see this today when people are meshuga over news. They are always looking for the latest *interesting* news story. Or people look for excitement in making money, doing deals, investing etc. etc. Instead of being excited about a shtikel R' Akiva Eiger, people find their excitement in a *hot property* in South Carolina or a start up company reported about in Mishpacha [the founder wears a yarmulke and even learns daf yomi!!!]. It is great to earn a living. But the excitement should go beyond $$$$.
 
אם שמוע בישן - If you cultivate your Ahavas HaTorah such that you review old material b/c of your love for Torah, you will see new chiddushim!!! If you love the Torah, the Torah will love you back. 
 
See Rashi Sanhedrin 99b -   תורה עומלת לו - שמחזרת עליו ומבקשת מאת קונה למסור לו טעמי תורה וסדריה וכל כך למה מפני שאכף שכפף פיהו על דברי תורה: