Wednesday, August 16, 2017

Lashon Hara To Gentiles

לישועת אלחנן בן הענא מרים 

הלכות לשון הרע, כלל ח', סעיף י"ב

דע עוד, שאיסור לשון הרע הוא אפילו אם מגנה אותו בפני ישראל, וכל שכן אם מגנהו בפני נכרים. שעוונו גדול בהרבה, כי מלבד שהוא מבזה כבוד ישראל ומחלל כבוד שמים על ידי זה, עוד הוא גורם בזה רעה גדולה לחבירו. כי אם יספר על חבירו בפני יהודי דבר גנות, לא יאמין מייד לדבריו. אבל אם יספר על ישראל בפני נכרי, הנכרי יאמין לו מייד ויפרסם לכולם, ויסובב לו היזק וצער מזה.
וכל שכן אם הוא הולך ומלשין על ישראל בפני נכרים, עוונו גדול מנשוא. כי הוא נכנס בכלל המלשינים, ודינו שווה לאיפקורס והכופרים בתורה ותחיית המתים, שגיהנם כלה והם אינם כלים. לכן צריך להיזהר מזה מאוד. ומי שהולך ומלשין על ישראל בפניהם, הרי כאילו חירף וגידף בתורת משה רבינו עליו השלום.


הלכות לשון הרע, כלל ח', סעיף י"ג

ענין קבלת לשון הרע שהזהירה התורה, היינו לא להאמין בלב שהדבר אמת. כל איש מישראל מצווה לא לקבל לשון הרע על שום אדם מישראל, חוץ מעל אפיקורסים ומלשינים שיצאו מכלל "עמיתך".





Hilchos Lashon Hara chapter 8, section 12 

Lashon hara applies if one disparages a person to a Jew, and how much more to non-Jews in which case his sin is far worse. For besides sullying the honor of Yisrael and desecrating the name of heaven, if one tells a non-Jew that a Jew is a cheat and suchlike, unlike a Jewish listener, the non-Jew will believe the information immediately and publicize it to all. (We find something similar in Bava Basra 39b where it explains the difference between lashon hara and protesting, see there). This causes the Jew damage and distress. How much more if he informs on a Jews [to the authorities], his punishment is beyond bearing for he is counted as an informer who has the same status as a heretic and denier of the Torah and the resurrection. Gehinom dissipates but [their punishment] does not dissipate as is taught in Rosh Hashanah (17a). Therefore one must be very careful of this. If someone informs of Jews to non-Jews it is as if he blasphemed and lifted his hand against the Torah as the Choshen Mishpat rules (ch. 26). 



Hilchos Lashon Hara chapter 8, section 13

The Torah warns us not to believe lashon hara. Briefly, the rule is that every Jew is commanded to not believe lashon hara said of any Jew unless he is a heretic, informer, or suchlike, who are not considered as being with you [in Torah observance].

------------

So sweet friends!!! Lashon Hara on the Internet, social media, newspapers etc. is much worse because even non-Jews are reading it. So why do people who keep Shabbos and Kashrus etc. fill their sites with lashon hara?? And why do so many religious Jews go there - religiously??

Years back they had a Jewish bloggers award in different categories. They should have one for "most lashon hara". It would be a heavy competition השם ישמור.