לזכות ר' משה מאיר בן אברהם שמחה הלוי
The pasuk says [tehillim 9/1]:
לַמְנַצֵּחַ עַל־מוּת לַבֵּן מִזְמוֹר לְדָוִד.
For the Conductor on the death of Laben, a song of Dovid.
WAITTTT!!!!
What does that MEAN???
The classical commentaries have quite a hard time trying to figure this out [see also Da'as Mikra].
Rashi first suggests that this refers to Avshalom the son of Dovid but rejects that possibility because of so it should have said על מות הבן. Also, the rest of the perek has nothing to do with Avshalom.
He then quotes an opinion that לבן refers to נבל [who was insolent to Dovid and died at the hands of Hashem] spelled backwards, but doesn't like that either. If you want to say נבל, say נבל!
He then suggests that it refers to Amalek or means understand. He concludes with the opinion of Donash that it refers to an evil tyrannical king in the time of Dovid who defeated many nations but was defeated by Dovid.
Here are the words of Rashi Hakadosh:
יש פותרין על מות לבן על מת בנו אבשלום, ולא יתכן פתרונו מפני אומ' לבן ולא אמר הבן ואין לו במזמור עדות וזכרון לאמץ זה הפתרון. ויש פותרין על מות לבן נבל ואף זה לא יתכן להפוך את השם ואין במזמור זכרונו (סא"א). וראיתי במסורה הגדולה שהיא תיבה אחת שהרי חיבר לה (לקמן מח) והוא ינהגנו עלמות. פתרו מנחם ודונש מה שפתרו ואינו נראה בעיני. וראיתי בפסיקתא שהענין מדבר בעמלק גערת גוים שמם מחית. ואומר אני למנצח על מות לבן שיר זה לעתיד לבא כשיתלבן ילדותן ושחרותן של ישראל ותגלה צדקתם ותקרב ישועתם שימחה עמלק וזרעו עלמות ילדות לבן כמו ללבן. ומנחם פתר עלמות לבן נגינות ללמד וכה פתרונו למנצח על מות לבן למשורר נגינות ללמד ויהי לבן כמו להבין ולבונן עלמות ע"ש כלי שיר ששמו עלמות כמו שאמר (להלן מו) על עלמות שיר. ודונש פתר לבן שם אדם שהי' שמו לבן שהי' נלחם בדוד בימים ההם ומה שהוא אומר גערת גוים אבדת רשע הרשע הזה הוא לבן ההורג עם נקיים ואע"פ שאין אתה רואה במקום אחר אדם שהי' שמו לבן רק במקום הזה כן אתה מוצא בשמות אחרים שאינן נכתבים במקרא רק פעם א'.
--------
The pasuk says באבוד רשעים רינה - When the evil people are destroyed there is joy. This joy is not limited to the "good guys" but even the evil people themselves rejoice at their destruction. So [the soul of] this evil man "לבן" sings when he is destroyed! למנצח לבן. He conducts a song on his destruction. Upon which the father of song to Hashem joins in - מזמור לדוד.
In the words of Rav Charlap:
בהיות ש"באבוד רשעים רינה" אנו יודעים מזה שאבידת הרשעים הוא התקון שלהם וזהו הרנה שכל שלימות מביא לידי רינה וזמרה לא רק לאלה שרואים את אבידתם אלא שגם להרשעים עצמם בזמן אבידתם ומרגישים את השלימות הבאה לעולם על ידי זה הם מתמלאים רינה והמנצח העליון מנצח על מות לבן על מיתתו של הרשע שנקרא לבן, ומיד ומתמלאת ההויה ברינה ונצוח על הרנה חלה הזמרה על אבי השירה. למנצח על מות לבן מזמור לדור.
See also the sfarim זאב יטרף, פה סח - פרשת אחרי , שער המלך