Saturday, June 23, 2018

How Much To Learn During Vacation - Links

Dedicated li-zchus my beloved friends who have been so kind as to help with our new site. So far about $3,100 donated [$1000 of which from two especially generous neshamos and 2,100 from everyone else].    

During vacation one should learn .... nine hours a day:-). The Chazon Ish was shocked to hear from a boy in Yeshiva that he is not sure if he learns that much during the zman. 

There is a famous opinion of the Kesef Mishna [expanded upon here BS"D] that one only becomes tahor upon exiting the mikva [and not while underwater]. So too, limmud Torah is compared in the gemara to a mikva. You only see the effect of the Torah AFTER a person leaves the Beis Medrash. 

See Igros Pachad Yitzchak Page רמד.  

תשובות והנהגות כרך ב סימן תסד
שאלה: לימוד תורה בבין הזמנים
שמעתי מבחור שבא לחזו"א זצ"ל ליפרד שנוסע הביתה ל"בין הזמנים", ואמר לו רבינו ה"חזון איש" זצ"ל שבבין הזמנים ודאי צריך לנוח להחליף כח ולא צריך ללמוד כמו בתוך הזמן, אבל לכל הפחות חייב ללמוד כמו בעה"ב, ושאל הבחור מה נקרא לימוד כמו בעל הבית, וציטט לו החזו"א זצ"ל את דברי הרמב"ם בהלכות ת"ת פ"א הלכה י"ב שאומר כיצד בעל אומנות ועוסק במלאכתו ג' שעות ביום ובתורה תשע, ומבואר שבעה"ב ע"פ תורה הוא שלומד תשע שעות ביום ושלש שעות עובד, ואמר החזון איש זצ"ל לבחור שלפ"ז ילמד בבין הזמנים תשע שעות, ונבהל ה"חזון איש" זצ"ל כששמע מהבחור שגם בתוך הזמן מסופק הוא אם לומד תשע שעות:
ומרגלא בפומי דברי הגמרא בברכות (טז א) שדברי תורה כנחל שמעלה את האדם מטומאה לטהרה אף דברי תורה כן, וביארתי לפי דברי הכ"מ בפ"ו מאבות הטומאה שטמא הטובל כשעולה מהמקוה נטהר, אבל לא כשהוא בתוך המים, והרמז לתורה הוא כך - דכל זמן שהוא בתוך המים בתורה לא מורגש טהרתו, אבל כשלומד ומתנהג כדבעי גם בעת שיוצא מהמים כמו בבין הזמנים, אז הוא סימן שטהור, וא"ש המשל והדמיון תורה ומקוה אהדדי.