Wednesday, June 20, 2018

The Din Of Am Yisrael And Umos Ha-olam


כִּֽי־עָ֖שִׂיתָ מִשְׁפָּטִ֣י וְדִינִ֑י יָשַׁ֥בְתָּ לְ֜כִסֵּ֗א שׁוֹפֵ֥ט צֶֽדֶק: גָּעַ֣רְתָּ ג֖וֹיִם אִבַּ֣דְתָּ רָשָׁ֑ע שְׁמָ֥ם מָ֜חִ֗יתָ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד:


For You have performed my judgment and my cause; You sat on the throne, O Judge of righteousness.
You rebuked nations, You destroyed a wicked man; You erased their name forever and ever.

When Hashem judges Jewish people then Dovid Hamelech felt as if he himself were being judged "עשית משפטי ודיני". However, since it is Jews who are being judged, something great will come out of it and we will see how righteous He is - "ישבת לכסא שופט צדק".

But when He judges the evil אומות העולם who brought so much evil to the world [Nazis, Communists, Pol Pot, Idi Amin, Yassar Arafat etc. etc.], that will be forever - שמם מחית לעולם ועד.   


מבאר המשורר כי אם אמנם ע"י אבוד רשעים רינה, היינו שהרשעים בעצמם מתעלים עד כדי רינה על אבדם, וממילא אבדם אינו אבידה אלא התרוממות על ידי צורת האבידה, זהו רק אצל רשעי ישראל. אבל לא כן אצל רשעי הגויים שהם בזמן שגוערים בהם ומאבדים את הרשע שלהם שמם, נמחה לעולם ועד, וכל זה מפני אחדותן המוחלט של ישראל, שבשעה שדנים את הרשע משלנו מרגיש בעצמו את כל כלל ישראל כאלו דנים אותם כולם וממילא מוכרח הדבר שיהיה המשפט רק תיקון והתעלות ולא חורבן ואבדן והן הן גבורותיו והן הן נוראותיו כי עשית משפטי ודיני, כל משפט ודין שעושה הקב"ה בישראל הוא משפטי ודיני של כל הכלל כולו וממילא כל התכלית של המשפט והדין הוא כי ישבת לכסא שופט צדק שהקב"ה ישב על כסא המשפט שלו ונתגלה צדקת משפטיו וזהו ההתעלות של כל הנשפטים עצמם כשהם מישראל אבל לא כן הגויים שהמשפט שעליהם אינו התעלות לנשפטים כי אם ירידה אבדן ומחיקת שם בלבד גערת גויים אבדת רשע שמם מחית לעולם ועד. [מי מרום]

#thetimeisclose