Saturday, October 31, 2020

Opinions



"ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל, לוי אשכול המנוח, היה תמיד נחרץ בדעתו, וכפי שהעיד על עצמו: אני מתפשר ומתפשר, עד שאני מגיע למה שרציתי.. בין היתר הוא גם טבע את הביטוי המפורסם "לעניות דעתי הקובעת", ובהזדמנות אחרת הצהיר נרגשות כי "זו דעתי ואני תומך בה".. נדמה שאילו אשכול היה קם היום לתחייה היה רווה רוב נחת מהצלחת שיטתו הדוגלת בהבעת דעות ועמדות נחרצות ובלתי מתפשרות בכל נושא ועניין.

לוי אשכול לפחות היה איש רב פעלים והישגים, מבכירי התנועה הציונית, ממייסדי צה"ל, שר ביטחון ושר אוצר שנים ארוכות ובהמשך כיהן כראש ממשלה, מהטובים שהיו למדינת ישראל. על הרקע הזה ניתן לפחות להבין מה הביא אותו להעריך כל כך את דעותיו האישיות ולתמוך בהן תמיכה עקבית ואיתנה.

היום כבר לא צריך להיות לוי אשכול בשביל להצטייד בדעה בלתי מעורערת ונטולת ספקות ותהיות. מספיק להיוולד בס"ד, לצלוח איכשהו את שנות הילדות בנזקים סבירים והנה יש לנו בעל דעה מן המוכן פלוס אפידמיולוג מומחה עם כל הפיצ'רים האפשריים. אפילו לא צריך לחמם במיקרו או לדעת קרוא וכתוב. מספיק שאני קיים וכבר יש ברשותי דעה ברורה וארוזה בכל שאלה וסוגיה, קלה כבחמורה.

בעבר הרחוק היה לכל תחום את המומחים שלו. מחנכים עסקו בחינוך, כלכלנים הבינו בכלכלה, רופאים התמחו בבריאות ואילו קבלנים התמקצעו בבנייה והתעשרות מהירה. אבל מאז העולם התקדם בצעדי ענק. היום כולם מבינים בהכול ללא יוצא מן הכלל. שערי חוכמה, בינה ודעה נפתחו לרווחה ומלאה הארץ דעות כחול אשר על שפת הים.

לכל איש יש שם ודעה בכל נושא ועניין, וכל אחד עומד על דעתו כאילו העולם כולו עומד עליה והאנושות זקוקה לה נואשות לצורך הישרדותה. אנשים מגבשים דעה די מהר, כמעט בשלוף, ומרגע שאחת כזו גובשה שוב אין דרך חזרה. כל רוחות שבעולם לא יזיזו את בעל הדעה מדעתו הטרייה, עליה עמל וטרח עשירית השנייה של מחשבה דלה המורכבת מרסיסי שמועות, חוויות, אינטרסים, רגשות, משקעים, דמיונות וחרדות.

הרשתות החברתיות החריפו את מכת ה'דעה לכל ילד' לרמה של איום קיומי על השפיות האנושית. קיבלת תעודת לידה? מזל טוב! יש לנו הוגה דעות חדש לנבחרת. כעת נותר לך רק להפיץ את מעיינותיך חוצה ולהטעים את האנושות כולה מנועם זיו חוכמתך ועומק תבונתך האינסופית."