Thursday, October 21, 2021

ר' שלמה קרליבך והאינדיאנים

ר' מיכי יוספי

 שלום חברים! רציתי לדבר איתכם מעט על ר' שלוימל'ה קרליבך, שיום ט"ז מרחשוון הוא יום ההילולא שלו. ר' שלוימל'ה זכה במתנה גדולה - וזאת היכולת שהייתה לו להצליח לפרוט על נימי הלב של נשמות עם ישראל. חשבתי פעם על ר' שלוימל'ה, שהשירה שלו הייתה תפילה, והתפילה שלו הייתה שירה. היה אפשר לראות איך בהופעות שלו הוא ממש מתפלל, והאמת היא שגם כיום, כשאנשים שרים את הניגונים שלו, יוצאת מהם תפילה ממש מעומק הלב. כמובן, בבתי כנסת, כשמתפללים במניינים ששרים ניגוני קרליבך, התפילה עצמה הופכת לשירה לכבוד ה'. 

הקוד הסודי 

שמעתי פעם סיפור על האינדיאנים במערב הפרוע של אמריקה, והוא התחבר לי טוב לעניין של ר' שלוימל'ה. הסיפור הוא על חבורת אינדיאנים משבט האפצ'י, שתקפו יחידת פרשים של צבא ארה"ב. ההתקפה הנועזת הצליחה, החיילים ברחו, והאינדיאנים לקחו כשלל את הכספת שהייתה אצל החיילים. הכספת הייתה מלאה מטבעות זהב, שנועדו כדי לשלם ליחידות הצבא שהיו פזורות במרחבים. האינדיאנים האפצ'ים לא ראו מעולם כספת, אבל הם הבינו שיש בקופסא הסגורה הזאת כמות גדולה של זהב. הבעיה שלהם הייתה, שלא היה להם שום מושג איך פותחים כספת. אפשר רק לדמיין את כל השיטות והסגולות שהם ניסו. הם דיברו על ליבה כדי שתיפתח, וכשלא הועילו הדיבורים הם ניסו להכות אותה באבנים ולירות עליה חיצים, לצלות אותה באש לוהטת ולקרר אותה בנהר, ואפילו לפוצץ אותה באבק שריפה - אבל שום דבר לא הועיל. אחרי כל הניסיונות, עלה רעיון אצל מנהיג האפצ'ים, לזרוק את הכספת מצוק גבוה. הוא חשב, שמהגובה העצום של עשרות ואולי מאות מטרים, הכספת בוודאי תיפתח בחבטה אדירה על הסלעים. למגינת לב האפצ'ים, גם אחרי נפילה מגובה אדיר, הכספת לא נפגעה. מתוסכלים לחלוטין, הם נכנעו ופשוט נטשו את הכספת היקרה, בעמק שאליו הם זרקו אותה. לאחר זמן, הגיעו חיילי הצבא לאותו מקום, ומצאו את הכספת - כשהזהב כמובן עדיין בפנים. תוך דקות ספורות הם פתחו את הכספת - פשוט בעזרת הקוד הנכון... 

לפתוח באהבה 

מן הסתם תשאלו - מה הקשר בין הסיפור הזה לבין היארצייט של ר' שלוימל'ה? אז דעו לכם שר' שלוימל'ה ידע את הקוד הסודי, איך לפתוח את הלבבות של עם ישראל. הוא חי את הדור של אחרי השואה - יהודים עצובים, פגועים וחסרי אמון בטוב ה'. גם כאשר פגש את הדור הבא של הילדים והנכדים של ניצולי השואה - בני הציבור היהודי אמריקאי, הוא ראה רבים מאוד, נוער וסטודנטים, שהיו לגמרי מנוכרים לכל קודש. לא הייתה להם אפילו טיפת יהדות מימי הילדות שיוכלו להיזכר בה. עוד הוא ראה, שיש לא מעט כאלה שמנסים ללמד את עם ישראל דעת, אבל, לא נעים לומר, נוהגים קצת כמו אותם אינדיאנים בסיפור שלנו. יהודים שבאים עם הרבה רצון טוב, ומנסים בכל מיני דרכים - במים או באש - אבל הלב פשוט לא נפתח. בנמשל, הכספת הסגורה, הלב החסום, טומן בתוכו את כל הטוב והברכה שקיימים בנשמה יהודית. כמה מצער, כאשר לא מוצאים את הגורם שיאפשר לנשמה להתגלות. אין מה שיעודד את היהודי להיפתח ולגלות את האמת הפנימית של נשמתו. ר' שלוימל'ה ידע לפתוח את הכספת. לר' שלוימל'ה הייתה ברכה מיוחדת, להצליח לגעת במקום שאחרים לא הצליחו. עם האהבה וההכלה האין סופית שלו, הוא עורר הרבה מאוד נשמות יהודיות. כל כך הרבה אנשים ששום דבר אחר לא נגע בהם, נפתחו בפניו. הייתה לו את החכמה והתבונה, דרך האהבה והשירה, איך לגעת בלבבות. הוא ידע את הסוד של הנשמה היהודית - כמה היא יקרת ערך. האהבה שלו, לקבל יהודי כמות שהוא, ללא שום תנאי, אפשרה לאנשים להתקרב. כשאדם מרגיש ששופטים אותו, ודורשים ממנו שינוי שנראה לו לעת עתה למעלה מכוחותיו, הוא מיד מסתגר ומשתבלל, ולא נותן לטוב שבתוכו להופיע. לעומת זאת, כשמקבלים מישהו באהבה ללא תנאים, הוא מוותר על המגננה - ומרפה מכל הקליפות שכביכול מגנות עליו. אז הוא מרגיש נינוח להתחבר לאיכויות הפנימיות שלו. 

הכספת בידינו חברים! המטרה היא לא רק להיזכר בדמותו - מוזיקאי נהדר, אוהב ישראל דגול, ואפילו מעורר את נשמות ישראל. כל אחד שמכיר את הסיפורים על ר' שלוימל'ה, על האהבה וההכלה שהייתה לו, וכמובן מכיר את הניגונים שלו, יכול לקבל את ההשראה ממנו, ולדעת שאת הכספת לא פותחים בכוח. הדרך הנכונה לפתיחת הכספת מגיעה בדרך כלל דווקא על ידי רכות ובעדינות. צריך ללמוד להמתין בסבלנות, עד שתגיע אלינו התובנה הנכונה איך פותחים את הכספת. הפתיחה הזאת תתרחש בעזרת ה' הרבה יותר בקלות ממה שאנחנו משערים, וכל הברכה הטמונה אי שם במעמקים תצא לאור העולם. לחיים!