Tuesday, March 26, 2024

סוד ההצלחה

 לפני כעשרים שנה הלכתי ללמד בצרפת. לפני שנסעתי ללמד, הלכתי קודם לראות את הקהילה. צרפת כידוע זה מ"ט שערי טומאה. לא ידעתי לקראת מה אני הולך. נסעתי לשם, ברגע הראשון שהגעתי למקום של הקהילה, נכנסתי לחנות, עוד לפני שהגעתי לישיבה, והנה אני רואה שני תורים, תור לגברים ותור לנשים. זה מושגים שבבני ברק עדיין לא היו. היו שם ישיבה קטנה על טהרת הקודש, ישיבה גדולה, כוללים, מקוואות, בתי מדרשות. מויראדיג אין דער וועלט.


בדרך כלל מבינים שחוץ לארץ זה מקום שחייבים להתפשר בו, והנה שם הכל מושלם על טהרת הקודש, באופן שאפילו כאן בארץ עדיין לא היה ידוע. נכנסתי לראש ישיבה שם לפני שנסעתי, אמרתי לו: כבוד הרב, אני רואה כאן דבר שלא ראיתי ולא תיארתי לעצמי שאראה מימי. תסביר לי מהו הסוד שלך, איך הצלחת להקים דבר כזה נקי בטהרת הקודש בכל תחום? ואז הוא סיפר לי את הסיפור הבא, שהוא היסוד שיכול להאיר לכם בעז"ה את כל ימיכם בישיבה גדולה.


הוא סיפר לי שהוא היה אברך בכולל פוניבז', חמיו היה הרב של קהל יראים בפריז. יום אחד הרב שך קורא לו ואומר לו: חמיך הזקין, אין לך ברירה, אתה חייב לנסוע לצרפת ולהעמיד שם עולה של תורה. הוא אומר להרב שך: אין לי שום ניסיון, אין לי מושג איך בונים, יהיו לי הרבה קושיות והרבה ספיקות והרבה התלבטויות. הרב שך אמר לו: אתה תיסע, סע לשלשה חדשים, כל השאלות וכל ההתלבטויות שיהיו לך, תרשום במחברת. בעוד שלשה חדשים תבוא בחזרה לארץ ישראל, אני אענה לך על כל מה שתשאל. תיסע.


והוא נסע, והיה שמה שלשה חדשים, והיתה לו מחברת מלאה של ארבעים דף, מלאה שאלות ומלאה בעיות. הוא נכנס אצל הרב שך, הרב שך מושיב אותו, פותח את העמוד הראשון ואומר לו תתחיל לקרוא. הוא שואל שאלה ראשונה, והרב שך אומר לו – תמשיך, תמשיך, עד סוף העמוד, ואז הוא אומר לו תעצור.


תשמעו רבותי מה זו גאונות ופשטות! אומר לו הרב שך: "אני אענה לך תירוץ אחד שיתרץ לך על כל הקושיות וכל הבעיות שיש לך בכל המחברת הזו". וככה הוא אומר לו: "תגיד לי, אתה מכיר ישיבת פוניבז'?" הוא מתפלא ואומר: "בוודאי! למדתי כאן". והרב שך ממשיך: "תגיד לי, אתה מכיר רחוב רשב"ם?" – "בוודאי, אני גרתי שם!"


"כלל יהיה בידך" – אומר לו הרב שך – "מה שלא היית עושה בישיבת פוניבז', אתה לא עושה בפריז! מה שאתה לא עושה ברחוב רשב"ם, אתה לא עושה בפריז! ומה לא עושים ברשב"ם, ומה לא עושים בפוניבז', אתה הרי יודע. אם תלך בקו הזה, לעולם לא תסטה, לעולם לא תיפול ותגיע רחוק".


אספר לכם עוד משהו. כשאני הייתי בחור צעיר בישיבה קטנה של פוניבז', באלול הראשון, מוצאי שבת הראשון, הראש ישיבה ר' אהרן לייב אמר שיחה, והוא דיבר שצריך לעשות חיזוק וצריך להתחזק וכו'. וכמו ילד בישיבה קטנה, כשהסתיימה השיחה אני ניגש לשאול אותו: הראש ישיבה אמר שצריך להתחזק, במה צריך להתחזק?


הוא אמר: "תצא החוצה, שם יש לוח מודעות, תעשה מה שכתוב בפתק". אני יוצא החוצה, חושב שיש לי כבר סקופ… מכתב של הרב שטיינמן לפני 45 שנה זה לא היה דבר של מה בכך. אני יוצא ללוח מודעות, אין פתק. אני חוזר אליו: הראש ישיבה, אין פתק.


"יש, יש, תלך ותראה". ואני מסתכל שוב, יש שם רק פתק אחד. סדרי הישיבה.


חזרתי אליו ואמרתי לו: הראש ישיבה, אני מבין…